Audition – изследване на насилието 2

Audition 1999
Audition 1999

Това е втора част на поста за Audition 1999 (Прослушване), чиято цел е да внесе малко светлина в тунела на страха, ужаса и тоталната обърквация за тези от вас, които вече са гледали филма. Ако не сте, какво от това? Продължете да четете…

Този анализ не е изчерпателен, защото не съм спец нито в японската култура, която е извратена по принцип, нито по ужасите. Ако откриете пропуски, може да ги попълните. Ако откриете недостатъци, може да ги поправите. Ако не ви кефи, може да ме псувате. Обичам демокрацията!

Как да разчетем символите?

Пръстите – спомняте си, че във филма липсваха няколко. В някои култури, като средиземноморската или арабската, да докосваш, да потупваш или да прегръщаш някого е знак за приятелство и добронамереност. В японската култура подобни жестове са табу. Пръстите символизират докосването, като акт на интимност, дори сексуалност.

Ухото – изразява слушането, подслушването.

Езикът – символизира лъжата, злословието, разпространението на слухове. Сън в който езикът ви е твърде дълъг предполага, че сте нечестни, че лъжете – от тук и популярния израз „Имаш дълъг език”. Отрязването на езика ви лишава от възможността да лъжете. В Oldboy също имаше сцена с отрязване на тази част от тялото и то в същия контекст.

Краката / ходилата – са символ на изневярата и разврата, казва се: „Той тича по жени”. Отстраняването им предотвратява изневярата.

Audition 1999
Audition 1999

В най-ужасната част от филма Асами измъчва Аояма, като използва игли за акупунктура. Тя ги забива „дълбоко-дълбоко-дълбоко” в стомаха, гърдите и клепачите му. Класическите текстове определят акупунктурните точки, като канали към „чи”, естествената енергия, която движи всичко физическо или умствено.

Според традиционните китайски лекари един от ключовите елементи за успеха на лечението  е лекуваният да изпита „игленото чувство” –  то може да варира между вкочаненост, гъдел, топлина и дори болка. Една от репликите на Асами е: „Думите раждат лъжи. Може да се вярва само на болката”.

Очите – са прозорец към душата. В Япония обаче да се взираш и да оглеждаш някого се смята за грубо, оскърбително и агресивно. В будизма същественото е невидимо за очите. Опитите да видиш света разчитайки само на очите си са преходни и неточни по своята същност.

Важният въпрос, който трябва да си зададете, след като се съвземете от Audition е:

Кое е реалност, кое е сън и кое е фантазия?

Консумирането на алкохол във филма е ключово за отговора на този въпрос. Главният герой – мъжът Аояма, пие алкохол във всички сцени свързани с главната героиня – жената Асами. Той пие, когато обсъжда жените с господин Йошикава. Той пие, когато я вижда за първи път на снимката от резюмето й – дори разлива част от алкохола върху хартията. Той пие, всеки път когато мисли за нея. Той пие, дори преди сцената с мъчението. Алкохолът символизира субективното, замъгленото, изкривеното възприемане на реалността. Той е символ на клишетата, стереотипите, очакванията, предразсъдъците и собствените ни заблуди.

Audition 1999
Audition 1999

Мъжът – Аояма е класически (японски) мъж. Пример за това е отношението му към собствената му секретарка. Тя се опитва да привлече вниманието му, но  до края остава незабелязана, защото е опредметена. Опредметена е и приятелката на сина му. Той я оценява като „добра стока” и поздравява сина си за избора.

Едновременно с това Аояма е изгубил част от мъжествеността си. Това е показано чрез хрисимото отношение с единственото му дете. Синът казва на бащата да си намери нова жена; казва му да измие чиниите; после бащата отстъпва вечерята си на детето и неговия гост; детето влиза в стаята на бащата без да почука; детето фамилиарничи с бащата – все неща недопустими за японската култура.

Аояма е изгубил част от мъжествеността си и защото е нерешителен. По време на самото прослушване той е изпълнен с вина. Смята, че това, което прави е нередно, дори престъпно. Постепенно вината влиза в конфликт с желанието му към красивата жена. Вината бива засилена още повече от чувството, че изневерява на мъртвата си съпруга, чиято снимка обвинително го гледа на няколко пъти във филма.

Audition 1999
Audition 1999

Жената – Асами има три лица.

Едното е добрата, красивата, срамежливата, покорната, самотната, наранената, нуждаеща се от помощ и закрила, поетичната, доставяща удоволствие – идеалната Асами в началото на филма. Тя е образът на жената, която всеки мъж вижда, когато е влюбен или копнее.

Второто е лошата, извратената, злата, причиняваща болка, жестоката – болната кучка Асами в края на филма. Тя е образът на жената, която всеки мъж вижда, когато любовта е заменена с омразата на загубата.

Третото лице е на истинската Асами. Но коя е тя? От резюмето й разбираме, че е била балерина и кариерата й е била прекъсната от инцидент. Но както и в живота мъжът никога не вижда истинската жена, той вижда само деформирания образа, който сам си измисля в делириума на собствените си чувства.

Това е моят прочит. Какъв е вашият?

4 мисли по темата “Audition – изследване на насилието 2

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *