„Три дни в Сараево“: преди премиерата

Три дни в Сараево 2014

Нашият разказ за „Три дни в Сараево“ ще започне така, както му подхожда. Далеч от моловете и синеплексите, в най-подходящия момент за гледане – в минутите между съня и събуждането, когато разумът не е напълно включен, а сетивността – все още изострена. Да, гледах „Три дни в Сараево“ миналата събота, с горчиво кафе с ръка, което да ме отдели от повторното заспиване, и по пижама, която да ме държи в блаженството на полуреалността.

Новият български филм на Николай Тодоров, който ще тръгне по кината от края на септември, е именно за състоянието на граничност. Две жени, Маргита и Манца, независимо една от друга и географски отдалечени, сънуват различни събития, но с един епицентър – Сараево. Там те са преследвани, убивани, изнасилвани. Странното е, че в историите, звучащи като кошмар, изпитват хармония и успокоение. Заедно започват да търсят защо.

Три дни в Сараево 2014

Героините разкриват преживяванията си в диалога помежду си. По пътя към отговора те срещат Сараево в пълния чар на неговите противоположности. Град, в който младите са мъртви, а старите – живи. Сградите, порутени от бедност и куршуми, са обитавани от богат нощен ъндърграунд. Странно или не, дори автогарата, на която Маргита и Манца се срещат за първи път, е на гранична територия – източно Сараево е част от Сърбия.

Голяма част от действието се случва в движение – във влака, в таксито, на автогарата, по улиците. Героините са следени от камера, снимаща ги с 35 мм кино лента, която внася аналогова романтика в кадрите. Музиката живее двупластово, събирайки различни теми с бийта на нощта.

За „Три дни в Сараево“ със сигурност няма да ви се наложи да вземете 3D очила и обемни кутии пуканки. Няма да се заситите със зрелищен екшън, смях и ефекти. Няма да получите директен отговор „защо“ и „как“. Но ще ви предложи да търсите и тълкувате, да дишате с дъха на героините, да чувате стъпките и мислите им. Ще ви отведе в 50-минутно кино усамотение, където можете да съпреживеете отговора заедно с тях.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *