Робството на порядъка

Pollock 2000
Pollock 2000

Творчеството умира, когато процедурата надделее над иновацията. Моментът, в който счетоводителите започнат да акушерстват идеите е моментът, в който става ясно, че няма да се случи нищо.

В Gilliamesque Тери Гилиъм пише: Монти Пайтън е невъзможен днес. Особено в съвременния вариант на ВВС. Днес в организацията има мениджъри, секретари, счетоводители. Всичко има цена и трябва да се контролира, да се обяснява предварително. В старото BBC просто правехме нещата.

Brazil 1985 Brazil 1985 (Бразилия) e вдъхновен от Оруел, но също и от победата на бюрокрацията над фантазията.
Brazil 1985 (Бразилия) e вдъхновен от Оруел, но също и от победата на бюрокрацията над фантазията.

Същото подчертава в интервютата си и любимият ми пайтън Джон Клийз: Бюрократите пр*баха комедията. Мениджърите (на BBC) не могат да открият добрата комедия. Но мислят, че могат, защото прекарват времето си с други мениджъри, докато обсъждат кое работи и кое не. Все едно извънземно се опитва да разбере концепцията за секса.

Монти Пайтън
Монти Пайтън

От личния си опит знам, че брейнстормингът или както го превеждат на български „мозъчната атака” е пълна загуба на енергия и време за наистина творческата личност. Идеята, че в точно определено време, на точно определено място с точно определена група от хора – на среща, беседа или заседание, ще си креативен е нелепа. Творчеството не работи по този начин.

Me and Earl and the Dying Girl 2015
Me and Earl and the Dying Girl 2015

Изследвания още от края на 60-те показват, че творческите личности споделят качества, които са нетипични за повечето хора. Творците са отворени към вътрешния живот на човека, предпочитат сложността, символа и двусмислието, толерират хаос, и безпорядък – дори ги насърчават. Но чрез независимото си, спонтанно, пластично и склонно да поема рискове мислене, те създават ред в безредието.

Amelie 2001
Amelie 2001

Творците имат нужда от интроспекция, съзерцаване и наблюдение, от самота, от време за бленуване. Те „работят“ дори, когато спят. И се отегчават – много бързо. Веднага, когато им кажете какво е официалното работно време.

Steve Jobs 2015
Steve Jobs 2015

Стив Джобс – извинете, знам, че е passé, казва: Иновацията идва от случайни срещи в коридора или от трескави обаждания по телефона в десет и половина вечерта. Просто идва моментът, когато свързваш точките.

Ако използвам неговата метафора – всяка организация, която зависи от творчеството, започва да умира в мига, когато бюрокрацията започне да превръща пиратските кораби във флот. Дисциплината и администрацията хвърлят стотици котви – причини и обяснения, защо нещо НЕ МОЖЕ да бъде направено.

Гоблин бюрократ, Harry Potter film series
Гоблин бюрократ, Harry Potter film series

Днес бюрокрацията контролира всяка голяма структура и организация на Земята. Тя е важна за възникването на модерните цивилизации. Бюрокрацията носи централизация, формализация, ред, йерархия, правила, подредба, система, стандарт.

Бюрокрацията работи до момента, когато стане номенклатура. Моментът, в който от помощник на управлението стане управлението. Защо политиката – в целия цивилизован свят, преживява умопомрачителна криза? Няма за кого да гласувам – е проблем както в България, така и в САЩ. Актуален е както във Франция, така и в Англия. Защо? Дали е свързано със същото?

Playtime1967
Playtime 1967

Политиците вече не са политици, а бюрократи. Все по-често политиците по света са без професии, не са работили и един ден в „истинския живот”. Дехуманизирани, костюмирани леминги, които захранват бюрократичната машина още от университетската скамейка. Това унищожава самата идея за демокрация.

Pink Floyd The Wall 1982
Pink Floyd The Wall 1982

Бюрократичното предположение е, че когато има предвидимост, контрол, лимит пред мисленето и действието светът винаги е по-добър. Не е. Творчеството и иновацията изискват пространство, гъвкавост, свобода и… риск.

Стив Джобс, Бил Гейтс, Марк Зукърбърг, Джак Дорси, Майкъл Дел, Лари Елисън, Тед Търнър и Ралф Лорън не са висшисти. Не са официализирани и администрирани в мисленето си. Не са ограничени от „така трябва” и „така се прави”.

Office Space 1999
Office Space 1999

В Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention Михай Чиксентмихали пише: Всеки един от нас е роден с две противоречащи си инструкции. Едната е консервативна – императив за себесъхранение, пестене на енергия, търсене на покой и комфорт. Другата е скъпа, защото ни кара да търсим новото, различното, да се наслаждаваме на риска и любопитството. Ако първата инструкция няма нужда от поддръжка или насърчаване, то втората може да умре, ако не се култивира.

What Dreams May Come 1998
What Dreams May Come 1998

Колкото по-малко възможности давате на любопитството, колкото повече препятствия поставяте пред пътешествието в непознатото, толкова по-бързо ще убиете творчеството, което е част от вас. Дори, ако сте бюрократ.

Свързани публикации:

Смъртта на творчеството

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *