Да играем на бикове и демони

The Neon Demon 2016 vs. Neon Bull 2015
The Neon Demon 2016 vs. Neon Bull 2015

Два неонови филма осветяват нощта. Двама герои намират съдбата си в студената светлина.

Neon Bull 2015 (Неоновият бик) на Габриел Маскаро

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

Той е Иремар, беден бразилски работник в пътуващо родео. Иремар се грижи за биковете. Храни ги, реши ги, бута ги, чисти ги, чисти им, а после се опитва да измие и себе си с малкото останала вода.

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

Иремар има мечта – да стане шивач на женски костюми. Самоук е. Има малка, почти детска шевна машина, колекционира снимки и рокли от старите филми, рисува моделите си върху телата в лепкави порно списания.

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

Всичко, което успее да ушие е за Галега, шофьор на родеото и еротична танцьорка. Другите колоритни герои са Кака, дъщерята на Галега и Зе, дебел, добродушен и глупав работник, който се надява да си купи мотор.

The Neon Demon 2016 (Неоновият демон) на Никълъс Уиндинг Рефн

The Neon Demon 2016
The Neon Demon 2016

Тя е Джеси, момичето от село, което идва в големия град, за да го превземе с красотата си. Тя е слънчев лъч, тя е Слънцето, тя е Ел Фанинг, която не се справя с ролята.

The Neon Demon 2016
The Neon Demon 2016

Джеси среща Руби, гримьорка със златно-цинично сърце. Руби хвърля Джеси в неонов свят от кокаин и синтетика. Пълно е с лекомислени, празни, кисели, анорексични, екзоскелетни кучки-лесбийки с уклон към некрофилия. Те са готови да направят всичко, за да са млади, дори да изядат конкуренцията. Да. Джеси бива изядена. Префинен червено-син канибализъм.

Темата

Bullhead 2011
Bullhead 2011

Бразилският филм ми напомни за белгийското постижение Bullhead 2011. И в двата има бикове и тестостерон, мирише на мускус, и пот.

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

И двата са рустикални, живописни, с кадри нарисувани от Рембранд или Хеда. И в двата има силен централен герой, който се бори със света и нагона на собствената си сексуалност.

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

Иремар е бик за разплод, шампионът на фермата. Сцената, в която се къпе с другите мъже е показателна. Останалите се подмиват, клекнали в краката му. Телесното е темата.

The Neon Demon 2016
The Neon Demon 2016

Темата в The Neon Demon 2016 не е една – девствеността, загубата на невинност, покварата, култът към красотата и младостта. Рефн ги третира, чрез серия модни фотосесии и шокираща мисловна ширпотреба – ала Паулу Коелю. Датчанинът демонстрира интелектуално ниво, наивност и драматизъм на юношески лексикон.

Строг съм, защото Никълъс е един от любимите ми режисьори. Той „рисува” филмите си и успява винаги да направи не само естетически, но и висцерален прочит на историята. Нещата са красиви, но сурови и диви. Сега той разгласява криза на средната възраст. Иска да е готин и млад, „пънк“, и „рок“, но не е. Закъснял е. Просто поредният възрастен мъж, който снима голи момичета.

The Neon Demon 2016
The Neon Demon 2016

Филмът се удавя във визията си. Там, където трябва да плаши, той деградира до гротеска. Там, където трябва да е „Линч“, е нелепица. Отделено е време за цветовата координация на костюмите на актрисите и фона, но не и за размисъл над характерите и качеството на диалозите.

Провокацията

Ако филмът на Рефън би харесал на VOGUE и Cosmopolitan, то филмът на Маскаро е направен за VICE. Сензационно и систематично нарушава редица филмови табута.

Big Daddy 1999, The Big Short 2015, Ted 2012, The Shining 1980
Big Daddy 1999, The Big Short 2015, Ted 2012, The Shining 1980

Често, когато искат реализъм режисьорите вкарват тоалетни сцени. Ако женската тоалетна е място за слухове, клюки и оправяне на грима, то мъжката е място за бързина и ефективност. Когато гледаме уриниращи мъже ще видим игра на статуси, размяната на грубости или вулгарни тайни. Но никога не виждаме самия акт, той е там, но не е.

 Пияният Херкулес, мраморна статуя, 1-ви век / Manneken Pis, бронзова статуя символ на Брюксел, 17-и век

Пияният Херкулес, мраморна статуя, 1-ви век / Manneken Pis, бронзова статуя символ на Брюксел, 17-и век

Героят на Маскарао си пикае видимо и се изтръсква небрежно, 100% натурализъм. Сцената декларира Иремар – още веднъж, като животно. Защото е силен, енергичен и „жилка“, но и защото не изпитва срам. Той е комфортен в тялото си.

Мъжките гениталии са terra incognita за киното. В последните години е модно да се повдига завесата към тази непоказана част от човешкото тяло. Маскаро подхожда освен като художник и като антрополог – даже зоолог- животновъд. Сякаш гледате копулиращи животни по Discovery Channel.

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

Ще видите как Иремар и Зе маструбират кон – абсурдно е, но не е зоофилия. Просто жребецът е чистокръвен шампион, а генетичният му материал струва много пари. Гледали сте какво правят в Dirty Jobs. Ще видите и натуралистичен секс с бременна. Ще ви стане неудобно и смутено дори, ако сте сами, когато го гледате. А бременната не е съпруга на Иремар – какво безчестие!

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

Възприех Neon Bull 2015 не толкова като скандал, колкото като натюрморт на животинската ни същност, която ни разкъсва между копнежа и разочарованието.

Има няколко красиви кадъра на огромни фабрики, забити в зеленото на джунглата, опозиция между цивилизовано и диво. Символ на битката, която тече в Иремар – каубоят-шивачка. Като латиноамериканец Маскаро избира земята и плътското, защото са истински. В тях няма срам, смущение или претенция. Ще ви е нужен тор, ако искате хубави домати – би казал селският демагог.

Neon Bull 2015
Neon Bull 2015

В Neon Bull 2015 обаче няма разказ, няма сценарий така, както няма в живота. Има много „шокиращи“ сцени, но няма история. Има пътуване, но няма цел. Битовата композиция „Нашенци“ ще спечели вниманието на пиещите фрапучино и двойно макиато интелектуалци, но няма да им даде нищо дълбоко. Симпатично е, единствено заради умело добавения актово-артистичен нюанс.

Мнението ми в едно изречение:
Неонът е инертен газ, светлината му привлича, но не оставя спомени.

Трейлър Neon Bull 2015

Трейлър The Neon Demon 2016

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *