Най-добрите сценаристи в историята на киното

Kадри: Trumbo 2015 / Barton Fink 1991
Kадри: Trumbo 2015 / Barton Fink 1991

Навсякъде около нас е пълно с истории. Единственият начин да избягаме от тях е да заспим. Но дори и тогава – сънуваме, а сънят също е история.

Целият ни живот е серия от разкази. А това са хората, които разказват най-добре.

Уди Алън

Оскар за сценарий: 3
Номинации за сценарий: 16

Джаз. Възрастен мъж среща млада, бъбрива жена. Мъжът е писател. Писател с невроза. Градът е част от историята. Историята е малко романтична, малко смешна – винаги човеколюбива.

Уди Алън
Уди Алън

„Това, което хората, които не пишат, разбират погрешно е, че репликите ми се появяват съзнателно. Не се. Всичко идва от подсъзнанието. Не обмислям шегата, преди да я кажа. Казвам я, а след това осъзнавам какво съм казал. И се смея, защото и аз я чувам за първи път.“

„Крада от най-добрите. Крал съм от Бергман. Крал съм от Граучо, крал съм от Чаплин. Крал съм от Кийтън, от Марта Греам, от Фелини. Аз съм безсрамен крадец.“

„Открих, че е грешка да не знаеш края на една история, преди да започнеш да я пишеш. Това е капан, в който попадат много сценаристи. Аз също – много пъти. Започваш с добра идея, която не стига доникъде, а вече си написал 20 или 50, или 70 страници…“

Били Уайлдър

Оскар за сценарий: 3
Номинации за сценарий: 12

Манипулативна жена. Огледало. Игра на карти. Подобно на филмите на Уди Алън и неговите започват често с разказвач.

Били Уайлдър
Били Уайлдър

Някои от правилата му за добър сценарий са:
– Ако използвате разказвач, бъдете внимателни – не разказвайте нещо, което зрителите вече са видели.
– Уважавайте публиката. Оставете я сама да сметне едно и едно.
– Знайте къде отива историята, преди да започнете да я пишете.
– Ако в края имате проблем, това е защото имате проблем в началото.

Чарлз Бракет

Оскар за сценарий: 3
Номинации за сценарий: 7

„Като толкова много знаеш – ‘що ти не го напишеш по-добре!?“ – не знам дали някой му го е казал, но Бракет започва кариерата си именно като филмов критик.

Чарлз Бракет
Чарлз Бракет

Творчески партньор на Били Уайлдър. Заедно ще направят 13 филма. Често се карат. Уайлдър е саркастичен и вулгарен – с беден произход. Бракет е джентълмен от богато нюйоркско семейство. След 14 години Уайлдър търси развод. Подписва договор за нови филми, но без Бракет. Сценаристът разбира за това от пресата: „Щеше да е по взаимно съгласие, ако някой ме бе информирал предварително.“ – коментира той.

Пади Чайефски

Оскар за сценарий: 3
Номинации за сценарий: 4

Той работи соло, а сценариите му са бетон.

Пади Чайефски
Пади Чайефски

„Режете. Научете се да режете. Ако четете сценария и някъде спрете – това е мястото, което трябва да отрежете. Отрежете го. Ако нещо ви съмнява, значи е лошо. Отрежете го.“

„Отрежете всички мъдрости. После отрежете всички прилагателни. Нямам никаква милост, когато режа. Никакво състрадание, никакво съчувствие.“

„Диалозите ми са прецизни. Истина е. Така е, защото знам, какво искат да кажат героите ми.“

Джоел и Итън Коен

Оскар за сценарий: 2
Номинации за сценарий: 6

Страхотни диалози, колоритни герои, култови филми с елементи от филм ноар.

Джоел и Итън Коен
Джоел и Итън Коен

„Обичаш всичките си герои – дори нелепите. Трябва, защото са твое творение. Не може да създаваш герои, които мразиш. Абсурдно е.“ – Джоел Коен

(защо филмите им успяват) „Не е необходимо да убеждаваме никого, защо историята тръгва натам или насам. Не е необходимо да защитаваме нищо пред никого.“ – Итън Коен

Франсис Форд Копола

Оскар за сценарий: 2
Номинации за сценарий: 5

Залязлата легенда продължава да е легенда.

Франсис Форд Копола
Франсис Форд Копола

„Най-голямата несигурност, която изпитвам, когато правя филм – може би единствената, е писането. “

„Винаги съм искал да съм писател, но мислех, че нямам талант. Писането позволява – с много практика и учене, да станете по-добри дори, ако нямате талант.“

„Когато пиша филм, винаги го пиша не като сценарий, а като кратък разказ. Така знам какъв ще е краят. После оглеждам местата, на които си представям да се развива действието. Обмислям актьорите, които бих могъл да ползвам. И едва след това сядам и пиша сценария. “

Куентин Тарантино

Оскар за сценарий: 2
Номинации за сценарий: 3

Майстор на диалога. Архитект на добрата сцена.

Куентин Тарантино
Куентин Тарантино

„(Хауърд) Хоукс има огромно влияние върху мен. …той е най-добрият разказвач в историята на киното. Най-добрият.“

„Мисля, че в диалозите, които пиша, можете да откриете нещо, което да наречете музиката на поезията. Повтарям определени думи, за да създам такт и ритъм. Просто се получава, правя го – търся ритъма в сцената.“

„За мен музиката и киното вървят ръка за ръка. Едно от първите неща, които правя – когато пиша сценарий, е да намеря музиката, с която ще започне първата сцена.“

“Има трима писатели, които са оказали влияние върху начина, по който пиша диалози: Елмор Ленард, Дейвид Мамет и Ричард Прайър. Влиянието им е напълно съзнателно. Неосъзнато може би ми влияе Пади Чайефски.“

Робърт Бентън

Оскар за сценарий: 2
Номинации за сценарий: 5

Преди да стане сценарист и режисьор Бентън е арт директор на списание Esquire.

Робърт Бентън
Робърт Бентън

„Не мога да седна и да напиша роман или разказ – дори сега, имам дислексия. Но се научих да разказвам, докато гледам филми. Филмовият разказ през ’40-те беше много по-различен от литературния.“

„Красотата може да достигне места, които думите не могат.“

Джон Хюстън

Оскар за сценарий: 1
Номинации за сценарий: 7

Боксьор, ездач, репортер, документалист на Втората световна война, художник, писател с вкус към трилърите и мистериите, ренесансов човек, ексцентричен бунтовник. Любими актьори – Хъмфри Богарт и собствената му дъщеря Анжелика Хюстън.

Джон Хюстън
Джон Хюстън

„Когато работя не се опитвам да позная какво биха харесали милиони хора. Достатъчно трудно ми е да разбера какво харесвам аз.“

„Научих за формата и съдържанието на сцената, за това какво я изгражда, какво прави диалога. Всяка сцена трябва да има начало, криза и кулминация. Уча се от диалозите на (Юджийн) О’Нийл. В тях героят казва нещо и едновременно с това си противоречи. Драмата се повишава, заради иронията. Репликите от страниците придобиват живот.“

Чарли Кауфман

Оскар за сценарий: 1
Номинации за сценарий: 3

Сюрреалист и метафизик, академично подготвен – още от гимназията. Смисълът на живота, моралът и човешката психика са мистериите, които го движат.

Чарли Кауфман
Чарли Кауфман

„Няма шаблон за писане на сценарий и не трябва да има. Измамени сме да си мислим, че има предварително установена форма. Филмовият бизнес – като всеки голям бизнес, вярва в масовото производство. По-евтино и ефикасно е като бизнес модел.“

„Мисля дълго време. Мисля много. Пиша си бележки, излизам на дълги разходки и пиша в малък бележник, който дори и сега е в джоба ми. После се обезсърчавам и мисля за това, после започвам да пиша.“

„Имам основа в театъра. Писал съм постановки, гледал съм постановки, чел съм постановки. Но също чета и романи. Нещото, което не чета е сценарии.“

Федерико Фелини

Оскар за сценарий: 0
Номинации за сценарий: 8

Носталгия, абстракция, съновидения и фантазии. Фелини има два пъти повече номинации като сценарист, отколкото режисьор.

Screewriters_best.011

„Винаги имам сценарий, когато започвам филм. Променям сценария всеки ден след това. Добавям хрумки, които въображението ми подсказва. Тръгваш на пътешествие, знаеш къде ще е краят, но не и какво ще стане по пътя. Остави се да бъдеш изненадан.“

„Реализъм е лоша дума. В известен смисъл всичко е реалистично. Не виждам разделителна линия между въображаемото и реалното.“

„Не ми допада идеята за „разбирането“ на филма. Не вярвам, че рационалното разбиране е съществено за възприемането на която и да е творба на изкуството. Или филмът има какво да ти каже, или не. Ако те докосне емоционално, няма нужда от обяснение. Ако не, каквото и обяснение да получиш – това няма да ти повлияе.“

Майк Лий

Оскар за сценарий: 0
Номинации за сценарий: 5

Той пише сценария, докато импровизира с актьорите. Целта му е да хване естествените емоции, инстинкта, истинския живот.

Майк Лий
Майк Лий

„Излизал съм от салона, когато филмът е лош. Но на всеки филм, от който съм излизал се падат по 500 театрални постановки, които съм напускал“.

„Импровизацията е труден и времеотнемащ процес. Импровизираме, а след това рационализираме и дискутираме. А след това повтаряме. Подобряваме, докато действието и диалогът се хармонизират. Едва след това – снимаме“.

Ингмар Бергман

Оскар за сценарий: 0
Номинации за сценарий: 5

Философ, психолог, сюрреалист. Един от 5-та ми любими режисьори. Подобно на Акира Куросава и Стенли Кубрик (който също има 5 номинации за сценарий), той предпочита да пише филмите си сам. А те са над 60. Постановките, които режисира са над 170.

Ингмар Бергман
Ингмар Бергман

„Няма друго изкуство, което да се свързва толкова директно с киното както музиката. И двете влияят на чувствата ни директно, а не чрез интелекта. А филмът основно е ритъм“.

„Най-често се разхождам след закуска, след това пиша 3 часа, обядвам, а следобед чета. За хаотична личност като мен е задължително да следва правила и режим. Иначе няма да свърша нищо“.

Ърнест Леман

Оскар за сценарий: 0
Номинации за сценарий: 4

Един от многото писатели и сценаристи, които започват кариерата си в рекламата. На поясът му висят скалповете на 25 кино и ТВ сценария – повечето класики. Хипохондрик през по-голямата част от живота си, той умира на 90 – като става баща за последно на 87.

Ърнест Леман
Ърнест Леман

„Трябва да разберете, че хората се чувстват заплашени от писателя. Той знае нещо, което те не знаят. Той знае как да пише и това е неуловимо, тревожно качество. Някои режисьори – без дори да го осъзнават, презират сценариста по същия начин, по който Боб Хоуп ненавижда факта, че не е смешен – без 12-те момчета, които му пишат шегите. Режисьорът получава сценария, който някой друг е написал, а това е нещо, което повечето режисьори не могат да преглътнат.“

Една мисъл по темата “Най-добрите сценаристи в историята на киното

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *