Погледът

Salome 2013

„Вие постоянно я гледате. Прекалено много я гледате. Опасно е да се гледат хора така. Нещо ужасно може да се случи.“

Пажът на Иродиада, повтаряща се реплика от „Саломе“ на Оскар Уайлд

„Той слезе долу, като избягваше да я гледа дълго време, сякаш тя беше слънце, но я виждаше, както се вижда слънцето, и без да я гледа.“

Лев Толстой, „Ана Каренина“

Киното се случва, защото го гледаме. Пасивната консумация на образи все още доминира съществуването ни, макар да сме във време, което пропагандира, че всички искаме да сме свързани в интеракции, участия и различни видове „връзки“.

The Third Wife 2018

Обичаме да гледаме. Налага се да чуваме, защото не може да виждаме всичко – смята темпераментният мислител с вкус към парадокса Славой Жижек. Ненаситни сме за гледане. Какво бихте искали – слух, с който да чувате мравките в тревата или зрение, с което виждате на 10 км пред вас?

От пръв поглед

Tangled 2010

Стадият на огледалото е период в развитието на детето, когато според Жак Лакан, то получава чувство за телесно единство, за съществуване, когато се види и разпознае в огледало. Това е може би и първият миг, в който се влюбваме в себе си.

It’s a Wonderful Life 1946

Влюбването от пръв поглед е рефрен на любовните балади и приказките, основно заклинание в магията на киното.

Before Sunrise 1995

Макар да е отричано от философи и психолози, тайнството на първия поглед е реално, но има своите особености. Както в живота, така и в киното чудото на първия поглед се случва лесно между красиви хора. Електрическото усещане за внезапно сближаване е доста по-чест при мъжете и всъщност, не е точно любов, а e обикновена страст.

Погледът на мъжа

The Piano 1993

През ’70-те години на 20 век се появява теорията за мъжкото взиране, която продължава да е основна за феминизма и днес. Тя започва с есето на Лора Мълви “Visual Pleasure and Narrative Cinema” – 1973. Мълви донаглася мислите си през годините, но основната тема е, че централно изживяване в киното е воайорството и фетишисткото очарование на образа.

Blow-Up 1966

Начинът, по който камерата и режисьорът – най-често мъж, се фокусират върху краката, бедрата, гърдите и други части на женското тяло го обективизират и превръщат филма в перверзия, в скопофилия.

Psycho 1960 – погледът на Норман Бейтс, който шпионира Лила Крейн

Скопофилията е сексуалното удоволствие да гледаш. Да гледаш секс или насилие, но също делнични неща, които стават фетиш. Как някой преглъща, облизва си устните или пробва обувки.

Revenge 2018

Една от „любимите“ перверзии на Фройд, който обаче не знае как да я третира. Налага му се няколко пъти да избистря какво е и къде е границата. Тя e там, където погледът става взиране, взиране, което е пипане. Ние „опипваме“ с поглед. Затова съвременни феминистки твърдят, че са „изнасилвани с поглед“.

Очите на похотта

Lolita 1962

Похотта е хипербола на естественото полово влечение при човека. Медицинските й състояние при мъжете се нарича сатириазис, а при жените нимфомания.

Peeping Tom 1960

Похотта бива наказвана, чрез ослепяване. Както в легендата за Peeping Tom / Надничащият Том – шивачът, който се опитал да види голата лейди Годайва. Днес на английски език Peeping Tom е синоним за воайор.

Рембранд, Ослепяването на Самсон, 1636

Желанието на войнстващи феминистки да ослепят мъжете съвпада с желанието за същото в някои религиозни текстове: „Но аз ви казвам, че всеки, който погледне жена похотливо, вече е извършил прелюбодейство с нея в сърцето си.“ Матей 5:28.

The Witch 2015

Битките между мечки и кучета или между кучета и бикове са популярни в Англия между 12 и 19 век. Преди да бъдат забранени от парламента през 1835, тези забавления са временно забранени през 17 век от пуританите. Пуританите го правят не защото животните изпитват болка, а защото публиката изпитва страст и удоволствие, КОГАТО ГЛЕДА.

Prince of Persia: The Sands of Time 2010

Идеята, че извършваш грях гледайки не е единствено християнска. В исляма съществува концепцията за битката с втория поглед – ако видиш нещо непристойно, отвърни поглед и се бори с желанието да го видиш отново.

Погледът на жената

Salome 2013

Когато принцеса Саломе получава главата на Йоан Кръстител на сребърен поднос, тя пита: „Защо не ме гледаш, Йоане?“. Отказът на Йоан да гледа Саломе – да бъде прелъстен от нея, води до смъртта му.

Troy 2004

Пиесата на Оскар Уайлд е пълна с метафори, но e и наръчник за силата на женския поглед. Погледът, който командва мъже, царе и армии.

Beowulf 2007

Това, което феминизмът пропуска е, че удоволствието на гледащия може да се пресече с нарцистичното удоволствие на гледания. Прелъстяваният често е прелъстител.

Marina Abramovic: The Artist is Present 2012

Специалистът по провокация Марина Абрамович прави погледът най-известният си пърформанс. Двама души се гледат. Публиката е изпълнител и изпълнението. Един след друг – без думи и почти без действия, хората започват да се смеят или плачат, докато се взират в очите на артиста. Ексхибиционизъм на чувства, отчуждени от технологиите.

Погледът на смъртта

The Silence of the Lambs 1991

През 19 век психологът Едуард Титченър изследва явлението скопаестезия, телепатичното усещане, че някой ни гледа. Доста от студентите на Титченър били сигурни, че физически усещат чуждия поглед върху себе си. След лабораторни изследвания ученият отхвърля феномена, който определя като смесица от самовнушения и случайности. Тези му заключения са потвърдени и от учени през 20 век, които използват модерни технологии. Причината за явлението най-често е комбинация от периферното ви зрение и други сетива, които долавят шум, движение или образ.

Персей убива Кето с главата на Медуза – Clash of the Titans 2010

Талантът да смразяваме или вкаменяваме другите с поглед е истински. Способността да предаваме невербална информация за страх, разочарование, яд, гняв и ярост е плод на еволюцията.

The Good, the Bad and the Ugly 1966 / Bronco Billy 1980 / Gran Torino 2008

Баща на убийствения поглед в киното е Клинт Истууд.

A Clockwork Orange 1971 / The Shining 1980 / Full Metal Jacket 1987

Но Стенли Кубрик ни завещава класически зловещ кадър – наклонена глава и поглед, който ви пронизва под арките на веждите.

Children of the Corn 1984 / The Dark Knight 2008 / Thor 2011 / Hereditary 2018

Ако твърде дълго се взираш в бездната, бездната ще се взре в теб – пише Ницше. Погледът на смъртта е спокоен и тих, той не бърза.

Свързани публикации:

Контрол!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *