Този текст идва с предупреждение.
Внимание! Ако прочетете следващите редове, може да научите нещо, а това ще промени гледната ви точка.
Всички истории по света съдържат елементи от универсални митове, приказки и сънища. Автори като Цветан Тодоров, Джоузеф Кембъл, Кристофър Воглър, Майкъл Ходж и някои други смятат, че всички добри истории споделят общ скелет. Героят преминава през еднакви стъпки, сцени, фази – независимо дали разказът се предава устно, писмено, чрез театрално представление или филм. Броят на тези фази е различен в зависимост от автора, който ги анализира – 17, 12, 6…
Ще ви спестя 1000 страници и ще направя обобщение.
1. Обикновеният свят – всеки герой започва своя път от там. От ежедневното, прозаичното, досадното. Тя живее в Канзас с леля си, той работи в гаден, неонов офис.
2. Зов за действие – нещо странно, необичайно, непознато и голямо се случва. Тя е отнесена от торнадо – заедно с цялата къща, той получава загадъчно съобщение на компютъра си – „Следвай белия заек”.
Нещото дебалансира героя – някой или цялото му семейство е жестоко убито (Batman, Spiderman, The Punisher), убит е добър приятел-партньор (почти всеки филм с ченгета), природно бедствие, апокалипсис унищожава дома му (Superman, Star Trek). Нещото е важно, защото дава цел на героя, осмисля следващите му стъпки – да открие нов дом, да накаже лошите, да спре вампирите (Blade), да донесе лекарство (The Village 2004), да намери златното руно (Язон).
3. Отказ от действие – страхът от непознатото разколебава героя. “Вече съм твърде стар за тази работа” или „Оттеглих се, приключих с това”, или „Защо аз? Не мога. Не знам. Нямам сили.” – моменти на плахост, съмнение, раздвоение.
4. Ментор – родител, учител, треньор, божество се появява, за да помогне, подготви и подкрепи героя. Атина и Одисей, Мерлин и крал Артур, Оби Уан и Люк, Морфей и Нео, професор Екзевиър и X-men.
5. Отпътуване – границата е прекосена, конят препуска към изгрева, колата се понася по магистралата, корабът отплава, ракетата отлита.
6. Изпитания и приключения – героят се сблъсква с врагове и намира приятели. Люк влиза в бара, за да срещне Хан Соло, Батман открива Робин, Супермен попада на Лоис Лейн.
7. Пещерата – Супермен, Батман, Люк, Лара Крофт, Идиана Джоунс, Гандалф и Даниел Плейнвю (There Will Be Blood 2007) буквално влизат/падат в пещера или катакомба. Одисей, Орфей, Данте и Spawn слизат в ада. Разбира се, не е задължително да има пещера. Тя е алегория – мрачен, страшен, отчайващ момент на върховно изпитание, когато героят среща чудовищата и кошмарите си.
8. Прераждане – често използвано от Лукас в оригиналните Star Wars. Героят се завръща отдолу, от дъното, от отвъдното – Одисей напуска ада, Хан Соло е освободен от металния си саркофаг, ръката на Невястата (Kill Bill 2003) или Елизабет Саландер (Милениум) пробива земята на гроба, Батман излита от огъня, Супермен и Капитан Планета се съживяват под лъчите на слънцето, Гандалф-Сивият вече е Гандалф-Белият.
9. Награда – героят получава нова сила, магическа способност, оръжие, отговор на въпрос, ценна информация, лек…това, което е търсел.
10. Завръщане – кръгът се затваря, проблемът е решен, лошите са наказани, светът е спасен, момичето е спечелено.
Нелошо обобщение. Но мисля, че филмът ще е отврат 😀
Е-е-е-е, кога Тарсем те е разочаровал? Дай му шанс. Ще бъде красиво.
всички са ме разочаровали 😀 това е лесно. Т.С. просто още не е имал шанс 🙂