Skip to main content

Филми, в които архитектурата е герой

Last Year in Marienbad 1961 / Gattaca 1997 / Æon Flux 2005 / La Dolce Vita 1960 / Ex Machina 2014 / The International 2009
Last Year in Marienbad 1961 / Gattaca 1997 / Æon Flux 2005 / La Dolce Vita 1960 / Ex Machina 2014 / The International 2009

Киното и архитектурата споделят визуалното, дефинират пространството, предизвикват времето, неуморно търсят великата красота.

Metropolis 1927 (Метрополис)

Първата фантастика в историята на киното е индустриална антиутопия. Дизайнът, огромните декори и ефекти са постижение за времето си. Фриц Ланг казва: „Филмът се роди с първия ми поглед към небостъргачите на Ню Йорк – през октомври 1924.“

Metropolis 1927
Metropolis 1927

Архитектурата е еклектична. Съчетава готика, арт деко, библейски и японски теми.

An Affair to Remember 1957 (Една незабравима любов)

Героите на Кари Грант и Дебора Кар се срещат на кораб, влюбват се, но и двамата са сгодени. Точно в средата на филма, те си правят среща след 6 месеца на последния етаж на Емпайър Стейт Билдинг. „Защото Емпайър Стейт Билдинг е най-близкото нещо до рая в този град.“

An Affair to Remember 1957
An Affair to Remember 1957

Небостъргачът е символ на любовта и надеждата, че двамата могат да са заедно. Сградата се вижда няколко пъти, надниква в отраженията на витрини и прозорци.

North by Northwest 1959 (Север-северозапад)

Алфред Хичкок е почитател на Франк Лойд Райт и се стреми архитектурата във филма да е в негов стил.

North by Northwest 1959
North by Northwest 1959

Хичкок смятал, че елегантността и лукса, които тя излъчва партнират прекрасно на Кари Грант.

Empire 1964

Преди Кейси Найстат да стане известен с time lapse пейзажите си на Ню Йорк, Анди Уорхол заснема 8 часа и 5 минути непрекъснат кадър на Емпайър Стейт Билдинг.

Empire 1964
Empire 1964

Основната цел на филма е да покаже потокът на времето и непреклонното му отминаване.

Playtime 1967 (Време за игра)

Жак Тати използва традиционен за него образ – г-н Юло.

Playtime 1967
Playtime 1967

Той се губи сред лабиринт от стъкло и метал. Това е новият стандартизиран и стерилен Париж.

The Passenger 1975 (Професия репортер)

The Passenger 1975
The Passenger 1975

Може да се твърди, че Микеланджело Антониони и Джак Никълсън правят известен Антони Гауди. Поне сред масовите зрители.

Blade Runner 1982 (Блейд Рънър)

Синтетичен мегаполис, който загнива под натиска на 90-милиона жители. Свят без дървета, паркове или градини, но с мрак и непрестанен дъжд.

Blade Runner 1982
Blade Runner 1982

Подобно на Metropolis 1927 класовата структура на обществото е показана, чрез вертикалния строеж на града. Монументални сгради от бетон, стъкло и стомана. Пирамиди, кули, футуристични крепости се извисяват над разпадащи се коптори.

Основната причина всичко да е толкова мрачно е бюджетът на филма. Ридли Скот не получава достатъчно пари за оригинални декори и рециклира множество остатъци от стари снимачни площадки.

Къщата на семейство Енис / Blade Runner 1982 / The Rocketeer 1991 / Game of Thrones 2011-
Къщата на семейство Енис / Blade Runner 1982 / The Rocketeer 1991 / Game of Thrones 2011-

Архитектът Франк Лойд Райт участва и тук, чрез къщата Енис. Нейните елементи са част от десетки други филми и ТВ сериали. Макар красива или поне странна, истинската постройка има множество конструкционни проблеми.

Blade Runner 2049 2017 (Блейд Рънър 2049)

Blade Runner 2049 2017
Blade Runner 2049 2017

Дени Вилньов развива еклектиката на първия филм в архитектурен брутализъм, който носи идеите на Льо Корбюзие, Алисън и Питър Смитсън, и подобни антихуманисти. Свят от бетонни хемороиди и човешки термитници, който е възхитителен, чрез математическата си прецизност и безмилостната си грандиозност.

Проект на Barozzi Veiga / Blade Runner 2049
Проект на Barozzi Veiga / Blade Runner 2049 2017

Филмът реализира и нереализиран проект за музей на архитектите Фабрицио Барози и Алберто Вейга.

Филмите на Стенли Кубрик

В архитектурата няма думи…

План на хотела от The Shining 1980 / 2001: A Space Odyssey 1968 / The Shining 1980 / Barry Lyndon 1975
План на хотела от The Shining 1980 / 2001: A Space Odyssey 1968 / The Shining 1980 / Barry Lyndon 1975

…както и във филмите на Кубрик. Картината разказва визуално.

Gattaca 1997 (Гатака)

Пророческата научна фантастика се развива в свят, в който ДНК кодът предопределя съдбата на хората.

Gattaca 1997
Gattaca 1997

Основен герой във филма е Общинският център на Сан Рафаел, проектиран от Франк Лойд Райт през 1957, но построен след смъртта му – през 1962.

Всеки филм с Батман

Метрополис не може без Супермен. Спайдърмен не може без Ню Йорк. Но Батмън е Готъм. Градът е героят.

Batman 1989 / Batman Returns 1992 / Batman Begins 2005 / The Dark Knight Rises 2012
Batman 1989 / Batman Returns 1992 / Batman Begins 2005 / The Dark Knight Rises 2012

Вертикални форми, кули, назъбени сводове, сенки и силуети, галерии, аркади, гаргойли, извисяващо се величие.

Японската анимация

Японската архитектура е диалог между традиционни техники и западни технологии.

Akira 1988 / Ghost in the Shell 1995 / Tekkonkinkreet 2006 / Ghost in the Shell 2017
Akira 1988 / Ghost in the Shell 1995 / Tekkonkinkreet 2006 / Ghost in the Shell 2017

Каква е границата между минало и бъдеще? Може ли въображаемото да стане реално? И разбира се – как да разпределиш максимален брой хора, върху минимално пространство, което да остане годно за живот и свързано с природата?

My Neighbor Totoro 1988
My Neighbor Totoro 1988

Апропо, къщичката от My Neighbor Totoro 1988 (Моят съсед Тоторо) е истинска. Можете да посетите нейна реплика в парк, близо до Нагоя.

The Fifth Element 1997 (Петият елемент)

Вертикалният свят на филма е силно повлиян от Metropolis 1927 и Blade Runner 1982.

The Fifth Element 1997
The Fifth Element 1997

Градът е резултат от идеите на футуриста Антонио Сант Елиа и Кионори Кикотаке, представител на японския архитектурен метаболизъм.

The Lord of the Rings 2001–2003 (Властелинът на пръстените)

Рустика, готика, викингска дърворезба, арт нуво, византийски базилики, землянки. Стотици хора се трудят хиляди часове, за да създадат свят, обитаван от човешки и нечовешки същества.

The Lord of the Rings 2001–2003
The Lord of the Rings 2001–2003

През 2015 група британски архитекти се опитаха да наберат почти $3 милиарда, за да построят в реални размери Минас Тирит, стражевия град на Гондор. Засега единственото истинско нещо, което можете да посетите е Хобитон, селото на хобитите. Ще го намерите в Матамата, Нова Зеландия.

The Chronicles of Riddick 2004 (Хрониките на Ридик)

Филмът още издържа изпита на времето, заради страхотната сценография и сет дизайн.

The Chronicles of Riddick 2004
The Chronicles of Riddick 2004

Ридик се изправя срещу некромонгерите, религиозна цивилизация, която вярва в смъртта и безсмъртието в нея. Те завладяват всяка планета, изправила се на пътя им. Тоталитарната и агресивната им идеология е предадена, чрез огромните обелиски, куполи и сводове, придържани от заплашителни атланти.

Æon Flux 2005 (Аеон Флукс)

Футуризмът на архитектурата е реален и даже ретро. Режисьорът Карин Кусама избира сгради и паркове в и около Берлин, за да намали бюджета за CG и засили реализма.

Æon Flux 2005
Æon Flux 2005

Основният стил е Баухаус, а сградите са от периода 1930-1970. Футуристичният град е приют за животни на архитекта Дитрих Бенгер от 2001.

Филмите на Майкъл Ман

В тях архитектурата има повествователна роля. Градът и пространствата в него дефинират образа.

Heat 1995 / Miami Vice 2006 / Collateral 2004 / Public Enemies 2009
Heat 1995 / Miami Vice 2006 / Collateral 2004 / Public Enemies 2009

Подчертават емоционалното му състояние – самота, изолация, загуба на идентичност.

Inception 2010 (Генезис)

Когато Кристофър Нолан предлага идеята си на Warner Brothers, той я описва като модерна научна фантастика-трилър, „която се развива в архитектурата на ума“.

Inception 2010
Inception 2010

Всеки екип, който прониква в сънищата се нуждае от архитект, който конструира лабиринт от спомени в подсъзнанието на жертвата. Голяма част от декорите са в естествени размери.

Birdman 2014 (Бърдмен)

Джаз и фасадите на Ню Йорк, коридори, врати, стълби, светлини – всички са актьори.

Birdman 2014
Birdman 2014

Архитектурата на филма показва промяната в психичното състояние на героя.

Филмите с Версай

Версайският дворец и градините му са герои в над 200 филма.

Dangerous Liaisons 1988 / Versailles, le rêve d’un roi 2007 / Marie-Antoinette 2006 / Farewell, My Queen 2012
Dangerous Liaisons 1988 / Versailles, le rêve d’un roi 2007 / Marie-Antoinette 2006 / Farewell, My Queen 2012

Луи ХІV наема архитектите Льо Во, Льо Нотр и Льо Брун да разширят стара ловна хижа, но скоро се разгръща и превръща местността в един от най-големите дворци в света.

План на Версай от 1746
План на Версай от 1746

Цената е неясна, но оставя на червено всички следващи крале на Франция, а строежът (с прекъсвания) отнема половин век.

Романтичните комедии

Романтичните комедии – както и коледните филми, са смесица от захаросани моменти и декоративно-архитектурна порнография, която ги допълва.

Under the Tuscan Sun 2003 / Father of the Bride 1991 / Meet Me in St. Louis 1944 / Something's Gotta Give 2003
Under the Tuscan Sun 2003 / Father of the Bride 1991 / Meet Me in St. Louis 1944 / Something’s Gotta Give 2003

Любовта се случва по всяко време и навсякъде, но сякаш за филмовата индустрия, тя е по-истинска, ако е в Париж, Рим, Венеция, Флоренция, Ню Йорк или Лондон.

The Great Gatsby 2013 / Midnight in Paris 2011 / Before Sunrise 1995 / A Room with a View 1985
The Great Gatsby 2013 / Midnight in Paris 2011 / Before Sunrise 1995 / A Room with a View 1985

Columbus 2017 (Кълъмбъс)

Един от любимите ни филми от миналата година. Медитация за силата на архитектурата, за която говори Уинстън Чърчил: Ние оформяме сградите, а после те оформят нас.

Columbus 2017
Columbus 2017

Младост, невинност, красота, съзряване, загуба на невинност и идентичност, сълзи, оптимизъм. Двама души си говорят за живота, докато гледат красиви сгради.

Свързани публикации:

18 красиви места по света, които сте гледали на кино – без да подозирате
Филми за артисти, рекламисти, архитекти и дизайнери

One thought to “Филми, в които архитектурата е герой”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *