Думите декларират какви желаем да бъдем, но действията доказват кои сме. Светът на Джон Уик е беден на думи, но богат на действия. Пролетта затвори четвъртата филмова глава за бившия наемен убиец. Есенната отвори с драматичен и стилен сериал. Най-хубавото е, че е само в три епизода.
Писали сме, че екшън жанрът изпадна в дълга рецесия през 21 век. Джон Уик е дефибрилаторът, който му върна ритъма.
Появиха се множество реплики – някои мързеливи копия, други творчески кражби: Какво, ако Джон Уик беше домакиня? Какво, ако Джон Уик беше феминистка? А мъж в криза на средната възраст? А ловец на вампири? А Дядо Коледа? Какво, ако Джон Уик беше Дедпул?
Подобно на света на Батман, Джейм Бонд, Хари Потър, Star Wars – и особено Лудия Макс, светът на Джон Уик има свои правила, цвят, звук, облик и атмосфера. Те са вдъхновени от 80-тарските екшъни на Джон Ву, съчетание от елегантни костюми и прецизна хореография.
Филмите за Уик имат черен колан по gun fu / гън-фу и car-fu / кар-фу – два термина, производни на кунг-фу. Те описват специфичния начин, по който огнестрелните оръжия и автомобилите биват използвани в екшъна. Тези обекти се плъзгат, извъртат и мятат. Изпълняват подскоци, пируети и арабески. Това съчетание от пантомима, жонглиране и хореография става изразно средство – подобно на балета, което изисква прецизна ритмопластика и почти джазова импровизация.
Великолепен пример от тази година – също преписващ от домашното на Уик, е Extraction 2 (Евакуация 2) 2023. Продължението е по-добро от оригинала.
Спазват се фундаментални закономерности на материалната вселена. Има гравитация, има кинетика и балистика. Хората падат, кървят, боли ги. А също изпускат предмети, защото са хлъзгави, патроните свършват, нещата се чупят. Комиксово е, но не е анимационно – като в света на Marvel.
Именно защото се съобразява със законите на физиката, цялото е още по-внушително и секси. Сякаш гледате летящия Майкъл Джордан. Свидетели сте на възхитително умение, ловкост, сръчност, майсторство.
Но светът на Уик е и мистичен, и фантастичен. Докато група елегантно облечени мъже и жени се претрепват на улицата, цивилните хора почти не реагират. Няма полиция, прокуратура, съд. Минувачите са като NPC-та в електронна игра. Сякаш само зрителят е свидетел на действието. Струва ни се, че се случва нещо нереално.
Трета част бе lege artis, а четвърта е добър завършек. Нещото, което отличава първите три филма е, че действието не спира. Няма пауза. Няма филър сцени. Няма ненужна любовна история. Диалозите са къси, мисията е ясна, всичко е фокусирано върху действието.
John Wick: Chapter 4 2023 (Джон Уик 4), който е оценяван най-високо от критиката, сякаш „зацикля“ – макар да е пълен с екшън. Не мога да го обясня, така го усетих. Но ми хареса. А сега има и сериал!
Свещена земя е място, било то държава, колония, остров, град, където принципът на действие е неутралността. В уестърните, филм ноар и шпионските трилъри това може да е бар. Във филмите на ужасите и в поредицата Highlander / Шотландски боец такава роля изпълняват църквите. В Men in Black / Мъже в черно планетата Земя е космически хан. Всяко извънземно е добре дошло, но ако е мирно.
В света на Джон Уик свещената земя е хотел „Континентал“. Сборен пункт, пристан, място за отдих и закрила, но не и за „бизнес“.
The Continental 2023 (Континентал) е минисериал, чието действие се развива през 70-те. Предистория, за това как (тогава) младият Уинстън Скот, достига до позицията си на собственик на иконичния хотел.
Изпълнен с много насилие и екшън, The Continental 2023 се развива на фон от реални исторически събития. Ефектите на загубената война във Виетнам, стачките, всеобщата корупция, социалната поквара, материалната и моралната разруха.
Основното ми опасение бе, че сериалът ще отнеме мистерията на филмите. Наистина ли искаме да знаем „защо“ и „как“? Мистерията е жанр на религиозния театър. Грандиозно събитие, което е специално, защото е богато на герои и костюми, но също се организира рядко. Коледа се обезсмисля, ако я празнуваме всяка седмица. Мисля, че съм прав.
Сред предимствата на The Continental 2023 са саундтракът – текстовете на песните играят ролята на Разказвач, Мел Гибсън, Нхунг Кейт и героинята й Йен, колите, декорите, референциите към The Warriors 1979 (Войните), екшън сцените, особено в последния – трети, епизод.
Сред недостатъците са опитите за хумор, клишираните герои, скованата игра, ненужните визуални препратки към The Matrix (Матрицата) 1999 и осветлението. Доста тъмница, мрак и мътилка.
Сериалът е задоволителен, когато обърнете внимание, че живеем в свят от Marvel кич и творческо безплодие, абсурдни (и грозни) дигитални възкресения на класически герои, повторения, продължения, и политически коректни изпълнения.
Свързани публикации: