Един от любимите ми стендъп комици – Стивън Райт, казва: Ако се провалите, веднага унищожете всички доказателства, че изобщо сте се опитвали.
Това е трудно, ако правите кино.
Писали сме, че повечето филми губят пари. Повечето е 80%. Проектите на независими ентусиасти и корпоративни леминги най-често завършват по един и същ начин – с разбиването на мечтите и портфейлите им. Но желаещи да правят кино – за щастие, продължава да има.
Незабележителният и блудкав Dark Phoenix 2019 (Х-Мен: Мрачния феникс) донесе загуби от $120 милиона, с което се записа в световната история на най-губещите за всички времена.
Важно е да напомним, че производственият бюджет не включва маркетинг, реклама, ПР и дистрибуция. Показаните данни за приходи са от световния пазар.
Правилото, че филмът излиза на нула (0), ако върне два пъти производствения си бюджет не винаги работи.
Например заснемането, презаснемането, редактирането, монтирането и прочие на Justice League 2017 (Лигата на справедливостта) е около $300 милиона. Това включва и скъпото изтриване на мустаците на Хенри Кавил. Но разходите по реклама и маркетинг са поне още толкова. Филмът беше на пълна загуба, макар да генерира приходи от $658 милиона.
Дори да направите евтин филм – да речем за $5 милиона, дистрибуцията и рекламата могат да варират от $20 до $40 милиона.
Разпространителите задържат средно 45% от цената на билета. Но ако филмът е блокбъстър, може да поискат 50%-60%. Затова решаващо за американските филмови компании е да имат вертикално интегриран бизнес модел. Да контролират не само производството, но и комуникацията, рекламата, и дистрибуцията на филмите си.
Матю Макконъхи е звездата донесла най-много загуби тази година. Другият му филм The Beach Bum 2019 регистрира най-слабата премиера. Филмът стартира едновременно в над 1000 салона, но не успя да върне и 1/5 от бюджета си.
Огромната загуба от Missing Link 2019 доведе до уволнението на финансовия директор на студио Laika. Студиото прави стопмоушън анимация от 1970, но вече се обсъжда ще оцелее ли изобщо, защото всеки последен филм носи много повече загуби от предпоследния.
След неуспеха на UglyDolls 2019 STX Entertainment реализира загуба и от комедията Poms 2019. Тя направи най-слабата премиера, за филм стартирал в над 2 700 салона едновременно.
Terminator: Dark Fate 2019 (Мрачна съдба) реализира мрачните прогнози и (надявам се) закопа завинаги света на терминатора. Филмът върна 50% от инвестираните в него пари от американския пазар. И не излезе на печалба, въпреки че единият инвеститор е китайски.
Най-слабият филми на Анг Лий и поредният неуспех на Уил Смит е Gemini Man 2019 (Близнак). Филмът трябваше да направи поне $275 милиона, за да излезе на нула.
Последният огромен неуспех на Люк Бесон бе Valerian and the City of a Thousand Planets 2017 (Валериан и градът на хилядите планети). Филмът изправи пред фалит Europa, филмовата къща на Бесон, като генерира дълг на стойност $250 милиона. Оздравителната програма включваше затягане на коланите и спиране на скъпите продукции. Anna 2019 (Анна) трябваше да е спасение, но се провали на всички 22 пазара, на които направи премиера.
The Kitchen 2019 (Кухнята) е адаптация по комикс и най-неуспешният в кариерата на Мелиса Маккарти, която има своите върхове, но и големи падения.
Създателите на фантастиката Captive State 2019 знаеха, че имат малък шанс за успех. Филмът беше „хвърлен“ като стръв – за който и каквото се хване.
The Goldfinch 2019 (Щиглецът) пък бе замислен като стръв за Оскар, но бе мъртвороден. Филмът е по роман спечелил награда Пулицър и разчиташе на звездната гравитация на Никол Кидман, както и допълнителен промоционален бюджет от $35 милиона.
Свързани публикации:
Малко извън темата, гледал ли си I’m dying up here? Понеже си фен на стендъп комедията, а пък нямам спомен да си писал за него. Сега го приключих, и го намирам за доста силен. 🙂
Не съм, но щом го препоръчваш – ще го гледам 🙂