Аз съм мъж. И като всеки мъж вярвам, че съм единствен. Истината е, че съм като всеки мъж. Някъде в Y хромозомата ми е заключен интерес към: кучета, лъвове, тигри и акули, а също бързо движещи се обекти – коне, коли, комети, кораби и мотоциклети, а също експлозии, имплозии, ерозии водещи до геологически, апокалиптически прогнози, а също сини неща и неща, които се разклащат, полюшват, подскачат, приплъзват или са мокри… като последните важат и за жени.
Като всеки мъж се залепвам за екрана, когато на него има динозаври, каубои, пирати, нинджи или самураи. Днешната класация се посвещава на последните.
Rashomon 1950 (Рашомон)
Е гениален филм. Черно-бял разказ, който съдържа четири истории, предадени чрез майсторската кинематография на Казуо Миагава. Похватът на режисьора Акира Куросава ще бъде използван отново и отново, и отново в дузина западни филми.
Seven Samurai 1954 (Седемте самураи)
Е филмът. Какво би бил уестърн жанра без него? Или проектите на Тарантино, или Стивън Содебърг? Куросава пак си играе с начина на разказване. Един от първите филми, чийто сюжет е движен от събирането на главните герои в екип с обща цел.
Throne of Blood 1957 (Замъкът на паяците)
Е преразказ на „Макбет“. Преразказ свободен и любим. В една от последните сцени героят на Тоширо Мифуне е атакуван със стрели. Те са 100% истински. Куросава подрежда майстори на лъка, които стрелят по актьора, за да може изразът на лицето му да е реалистичен.
The Hidden Fortress 1958 (Трима негодници в скритата крепост)
Е Star Wars. Лукас си признава, че е повлиян от Куросава. Да видим: японският филм разказва за премеждията на двама забавни селяни – R2D2 и C3P0, които се опитват да се измъкнат от бойното поле и да се завърнат вкъщи. Те срещат скитащ генерал – образът на Тоширо Мифуне е раздробен между Хан Соло и Оби-Уан Кеноби. Заедно се опитват да помогнат на красива, но силна принцеса – Лея.
Yojimbo 1961 (Йоджимбо)
Куросава се вдъхновява от романите на Дашиел Хамет и американския филм ноар. Историята за странстващия безименен ронин, който върши добрини по пътя си става архетипна и от своя страна инспирира италианския спагети-уестърн.
Sanjuro 1962 (Санджиро)
Е леко – не по-добро, но по-смешно продължение на Yojimbo 1961.
Ran 1985 (Ран)
Е един от малкото епично-грандомански филми на Акира Куросава. Историята за упадъка на клана Ичимоджи е прочит на трагедията „Крал Лир“. Много критици определят филма като „шедьовър“ – признавам, че когато го гледах ми стана малко скучно и превъртях касетата. Касетата? Имаше такива неща, които се пускаха в черни кутии с надпис Gold Star.
Red Sun 1971 (Червено слънце)
E френско-италиано-испански… уестърн… със самурай. Участват Чарлс Бронсън, Ален Делон, Урсула Андерс и Тоширо Мифуне. Филмът е глуповатичък, но устойчив и свиден детски спомен. Особено сцената с бой между Бронсън и Мифуне. КАКВО ИСКАТЕ ПОВЕЧЕ!
Ghost Dog: The Way of the Samurai 1999 (Дух-куче: Пътят на самурая)
Е филм на Джим Джармуш, който гледам с удоволствие дори след 6 пъти. Освен, че е изграден по цитати от Хагакуре, кодексът на самурая от Ямамото Цунетомо, филмът е пълен със самурайска символика. Например Дух Куче застрелва една от жертвите си първо в корема, после в гърдите и накрая в главата. Това е последователността в сепуко. Джармуш пише ролята специално за Форест Уитакър и тя му приляга като ръкавица.
Twilight Samurai 2002 (Самурай на здрача)
Е първият самурайски филм на Йоджи Ямада. Номиниран е с Оскар за Най-добър чуждестранен филм. В него няма много битки, но има много душа – японска, скромна, силна.
Главният герой Сейбей е недобре платен самурай, който свързва двата края като работи допълнително в чиновническата кантора на своя клан. Колегите му прекарват дните си като средностатистически алкохолици, но той е различен. Всяка вечер, по едно и също време, точен като Seiko той се прибира у дома, за да се грижи за двете си малки дъщери и възрастната си майка. До деня, когато получава трудна задача…
The Hidden Blade 2004 (Скрито острие)
Е следващият филм на Йоджи Ямада. Той разказва историята на самурай от ниската каста, чийто живот е повлиян от промените протичащи в Япония от средата на 19 век. Реалистичен поглед върху сблъсъка между традиция и модерност – като The Last Samurai 2003 (Последният самурай), но без Том Круз.
Love and Honor 2006 (Любов и чест)
Е квинтесенция на японското разбиране за вярност, любов, чест. Ямада отново избира за герой мъничък човек. Шиноджо е тестер на храна в замъка на местния феодал. Той има мечта – да отвори училище за кендо, но е поразен от отрова, предназначена за неговия господар. В Love and Honor 2006 можете да видите една от най-романтичните сцени, които съм гледал.
Shogun 1980 (Шогун)
Е американският ТВ сериал, по книгата на австралиеца Джеймс Клавел, който караше българите да замират пред екраните на Първа програма. Английски мореплавател претърпява корабокрушение до бреговете на Япония. Морето го захвърля в центъра на битка за власт между двамата най-влиятелни мъже в Япония – Торанага (Тоширо Мифуне) и Ишидо.
Сериалът накара баща ми да купи книгата, майка ми да се влюби в Ричард Чембърлейн, а аз да открия странни чувства, които ме обливаха всеки път, когато гледах красивата Марико.
Ronin 1998 (Ронин)
Е филм на Джон Франкенхаймър, а самураят без господар е Робърт де Ниро. Ronin 1998 е доказателство, че яките екшъни нямат нужда от извънземен бюджет, за да са такива.
Samurai Fiction 1998
Е самурайски Pulp Fiction. Не знам дали заглавието е директна препратка към филма на Транатино, но работата на Хироюки Накано ме кара да смятам, че е. Филмът няма нищо общо с японската класика. Да, има много клишета – включително нинджа-жена, но сатиричните диалози, лудата работа с камерата, монтажът и музиката оставят впечатление за як MTV клип. Филмът е едновременно cool и съдържателен, което е рядкост.
Samurai Jack 2001 (Самураят Джак)
Е една от яките анимации по Cartoon Network, създадена от руския аниматор Генадий Тартаковский. Филмчето е детско и затова враговете на Джак най-често са роботи, които “кървят” машинно масло. Анимацията е с кинематографичен стил и множество препратки към класическите самурайски филми. В момента се прави игрален филм. Ч‘кааааааа!
Zatoichi 2003 (Затоичи)
Е гледната точка на Такеши Китано към Затоичи. Историята за слепия масажист-комарджия-майстор на меча е най-дълго разказваната в Японското кино. Затоичи странства по прашните пътища на Япония и защитава бедните и болните, слабите, и онеправданите.
Дори има американска, граничеща с пародията версия с Рутгер Хауер – Blind Fury 1989 (Сляпа ярост), един от онези филми, които ви е срам да признаете, че сте гледали. Бях млад и глупав. Обаче Zatoichi 2003 има сребърен лъв от Фестивала във Венеция.
Azumi 2003 (Азуми)
Филмът на Рюей Китамура не струва много, но ви дава много за това, което струва. Базиран е на едноименната манга, създадена от Ю Кояма. Той разказва за едно от десет сирачета, които са отгледани в планината от Дядо, който ги превръща в професионални убийци.
Да, да, да Азуми не е самурай. Но не е и нинджа. Тя е специална. Филмът има вертиго кадри, сякаш извадени от концерт на U2 и е класика за целия чамбара жанр – филмите, в които се въртят мечове. Има и продължение, което препоръчвам единствено на запалени манга любители.
13 Аssassins 2010 (13 убийци)
Е предпоследният филм на Такеши Миике, режисьорът на един от любимите ми култови филми Audition 2000. 13 Аssassins е безсрамен, безбожен и бесен. Това е мъжки филм, без никакви извинения, политическа коректност или замисляне за семейните ценности.
Kill Bill vol 1/ vol 2 2003-2004 (Убий Бил)
Е всичко изброено до тук – в едно…
Radvam se che ima hora koito misliat kato men.Shte gi izgledam tezi filmi,niakoi sum gledal.Haresa mi tova za dushata,IAPONSKA,SKROMNA,SILNA!Izviniavam se che pisha na latinica.
Радвам се, че си намерил филми, които още не си гледал. За латиницата – няма проблеми, разбрах всичко 🙂
Браво за прекрасния подбор от филми! Точно това ми трябваше, за да мога да се насладя изцяло на всички хубави японски (и някои неяпонски 😀 ) филми! Със сигурност заглавието на статията казва всичко, което трябва. 😉
O, направо непростимо ми се вижда липсата на който и да е от шестте филма от поредицата за Единака/Самотният вълк и детето в количката/
Дори и „сборният“, който е направен за „западния“ свят има достойнства, ако и да е леко объркващо сглобен 🙂
Силно препоръчвам най-вече първите 3 филма от серията за Единака, после доста се размиват в касапска веселба 🙂
А , и да не пропуснете Makai Tensho също.
Така е Катана, режеш като истината – „непростимо е“ 🙂 Истината е, че знам за Lone Wolf and Cub, защото съм разглеждал част от мангата, но не съм гледал нито един от филмите.
Мерси, ще се опитам да ги открия
Сигурен съм, че ще останете доволен от филмите.
Силно хиперболизирани са, но това според мен е и част от чара им.
Има и тв. сериал за Вълка, но не ми хареса особено. Някак „евтин’ стои, за западняшкия ни вкус твърде много се доближава до статиката на театъра „но“. За сметка на това има много добър поглед над обикновеното ежедневие на японците от онова време-постоянно някой нещо прави на заден план, докато Вълка митка насам-натам и реже зелки 🙂
Сериала го има в ютуб, но е без субтитри, уви.
Ето линк http://www.youtube.com/watch?v=M0qnWJt0nPM
момчета има още много направо не знам от къде да почна….така 1.След дъжда , 2.харакири , 3.когато последния меч бъде забравен(drown) , 4.знамената на самураите (50 серии)мн.добър 5.ямада стига ви за сега…успех с гледането
Гледал съм Знамената на Самураите, но игралния, не сериал.. Другите съм ги гледал, дай още нещо, моля 🙂
Леле, това ме разби 🙂 „Харакири“ съм го гледал, но сериала – не. Ще се поправя
xaresvat mifiymete na samoraq
Zatoichi
Izmislete edni hubavi qponski filmi
има и един филм доста добър.
Прераждане от света на мрака или прераждането на самурая
Благодаря за филм листата, ще запълни свободното време през горещите дни. Желая Ви хубаво лято!
Убиецът на шогун “ – някой гледал ли го е ?
@Gogi – още не, но ми е препоръчван 🙂
Докато изглежда с автора сме на абсолютно едно и също мнение за изброените филми на Акира Куросава и Йоджи Йамада, не мога да разбера какво правят там филми като Ронин, където референцията към ронините е просто бегла.. Азуми е доста слаб, нищо че въртят катани..
В същото време липсват други щедьоври като Рашомон, Мусаши (3-те филма), Вълъкт и Вълчето, оригиналната версия на Затоичи от 50-те години, Харакири..
Списъкът започва с Rashomon 1950 (Рашомон), за Вълъкт и Вълчето сме писали в контекста на Road to Perdition 2002 (Път към отмъщението), за Харакири обаче – нямам оправдание…
Harakiri – оригиналният филм от 1962, остава по-добър от 3D римейка Hara-Kiri: Death of a Samurai 2011, който също е достоен.
Азуми е наистина „не много силен“ филм, избрал съм го заради ентусиазмът, с който е направен…мисля, че и режисьорът, и операторът се забавляват… миналата седмица гледах трейлъра на последния филм на Такеши Миике Blade of the Immortal 2017 – сигурен съм, че той ще е много по-добър.
Не съм институция по отношение на японското кино, дори не говоря японски. Просто от многото филми, които съм гледал японските са повече, отколкото португалските, полските или испанските например. Но това не ме прави ментор по темата 🙂
евала – супер статия
Браво на автора.Аз съм болен на тема филми за самураи.Много ми е интересно защо в България няма голямо разнообразие в този жанр.Явно е че има търсене и интерес.Може да се направи нещо като група за любителите.Да е по лесен контактът между хората ,обмяна на опит,идеи,заглавия.
Привет и благодаря – от автора 🙂
Това е пост от лятото на 2011, когато бях запален по темата. Продължавам да гледам доста (модерно) японско и азиатско кино, но не съм специалист, като някои от комениралите над вас – не ги иронизирам. Не съм. Може пък, да направя продължение на класацията за 2020… Още веднъж благодаря, че ви е харесал поста
През втората половина на 80-те, по 1-ва програма вървеше сериалът „Отмъщението на самурая“. Главният герой се казваше Цкиноске Аою. Не помня колко серии беше, но за сериал беше доста добре направен!
Заглавието не ми говореше нищо, но когато видях огромната шапка на главния герой – веднага се сетих. Имаш отлична памет.
Главният герой се казваше Цкиноске на Уя ми 🙂