![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Butchers-Crossing-2022-_nickcage-1024x683.jpg)
Butcher’s Crossing 2022 е уестърн, по сценарий и режисура на Гейб Полски, който е точно толкова познат за мен, колкото и за вас. Филмът му не е добър, но не и лош. Рейтингът в Metascore е 55 от 100. Познатото лице, сред актьорите, е Никълъс Кейдж, който не е добър, но не и лош. Мислех си, докато гледам, че историята трябва да е по пиеса или книга. Започнах да чета.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/B_crossing_flm_22-1024x683.jpg)
Бързо открих, че съм прав. Butcher’s Crossing 2022 е по едноименния роман на Джон Уилямс. Каква щастлива случайност, посредственото кино ме срещна с един от най-добрите писатели, които съм чел този век. Апропо, твърдението включва и последните носители на Нобелова награда за литература.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/3booksbyJWilliams-1024x630.jpg)
Джон Уилямс (1922 – 1994) е американски писател и редактор, но преди всичко – професор по Английска литература. Той има четири романа в кариерата си. Nothing But the Night 1948, който пише на 23, докато е войник, по време на Втората световна война. Писателят отказва да го обсъжда, защото го намира слаб. Butcher’s Crossing 1960 e за ловци на бизони. Stoner 1965 e зашеметяваща биография, за професор по литература. Augustus 1972 – епистоларен исторически роман за император Октавиан Август.
Макар последната му книга да излиза преди повече от 50 години, Уилямс изживява ренесанс около 2013-2014, когато читателите преоткриват книгата, определяна от множество като: „перфектния роман“ – Stoner. Произведението потъва в забвение, още през 60-те, но благодарение на социалните медии изгрява като Феникс.
Butcher’s Crossing / Бъчърс Кросинг
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Fred-Hechinger_youngwill-1024x683.jpg)
Новаторски поглед към уестърн жанра. Мрачен, кървав, рационален отговор на романтизма. Историята започва и завършва в измисленото градче Бъчърс Кросинг, Канзас, в началото на 70-те години на 19 век. Уил Андрюс решава да напусне Харвард и богатото си семейство, за да се впусне в приключение. Младежът финансира последната голяма експедиция за лов на бизони, чийто лидер е суровият ловец и планинар Милър.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Fred-Hechinger_BCrossing-1024x683.jpg)
Книгата е шамар в лицето на мечтателите и сантименталистите. Андрюс се преражда, пред очите ни. Нежната му, бяло-розова кожа изгаря от слънцето, потъмнява, покрива се с мазоли, втвърдява се. Цялата му бебешка мекота се стопява, а с нея и вярата в романтичните поеми, които възхваляват неопитомената природа. Наивното момче очаква, че живописната красота на дивото ще го вдъхнови, освободи и въздигне, над баналността на градския живот. Реалността е различна. Природата нехае за речите на Емерсън, тя не познава Гьоте, не знае кой е Уитман. Тя просто е. Поредица от неща, които умират или искат да те умрат.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Butchers-Crossing-2022_gun-1024x683.jpg)
Джон Уилямс прави брутален, саркастичен, даже циничен ремонт на уестърн жанра, който до този момент е романтизирана митология. Историята на младия герой, който отива в дивото, „за да открие себе си“, е и алегория за Америка.
Stoner / Стоунър
Какъв чук от думи. Уилямс разглежда теми като: произход и класа, амбиция, и кариера, приятелство, и предателството, любов, и брак… как ги проваляме и как ни провалят.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Far-and-Away_1992_TC-1024x683.jpg)
Пътят на Уилям Стоунър започва от дълбоката американска провинция и фермата на родителите му. Скромни, тихи, напукани като земята човеци, които живеят самотен, цикличен живот, „сякаш е миг, който трябва да изтърпят“. От най-ранния момент, който си спомня, Стоунър знае, че той – животът, е дисциплина, поредица от задължения.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Duke-Humfrey_Library-Interior-1024x683.jpg)
През 1910 момчето – по случайност и само защото баща му позволява, попада в университета. Трябва да учи агрономство, но по случайност и защото сам иска, става студент във факултета по Литература, на не голям, не малък, не важен, но не лош университет. Стоунър ще открие магията на думите, а също, че в тялото му има неизчерпаем запас от достойнство.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Little-Women_1994_flm-1024x683.jpg)
Още в първите три страници става ясно, че четете писател майстор. Думите се леят – просто и елегантно, без излишество, без претенция. Заедно пътуваме по течението на един посредствен живот. Стоунър не е гений, не е велик поет или любовник, не е смел войн, атлетична звезда, революционер или победител. Стоунър е потресаващо обикновен – като нас.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/The-Remains-of-the-Day-1993-1024x639.jpg)
Постоянно си мислех за Стивънс, героят на Антъни Хопкинс в The Remains of the Day 1993 (Остатъкът от деня), по романа на Казуо Ишигуро. Обикновен мъж, чието сдържано поведение, прикрива богат вътрешен живот, отдаден на лоялността и дисциплината.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/Finding-Forrester_2000-1024x683.jpg)
Стоунър осъзнава, че смисълът на живота му не е в титлите, постовете, визитните картички и радостта, че e покорил върха, смачквайки другите. Смисълът е в насладата от ученето. Той е стоик, който демонстрира тихата сила на човешкия дух.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/integritymorlacharacters-1024x683.jpg)
Героят се отличава със своята почтеност. Той остава верен на моралния си компас дори, когато бурята му поднася бреговете на лесния успех. Стоунър жертва личното си щастие в името на принципите си. В един безпринципен свят, това ни възхищава.
Уилямс създава велик характер, съразмерен с Атикус Финч от „Да убиеш присмехулник“, на Харпър Лий или Елизабет Бенет от „Гордост и предразсъдъци“, на Джейн Остин.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/The-Seventh-Seal_1957-1024x683.jpg)
Авторът вижда живота такъв, какъвто е, без заблуди, но и без отчаяние. И в двата романа главните герои са млади, кротки мъже, които се решават да напуснат познатото, сигурно място, за да отидат в ново и непознато. Там се сблъскват с жестокости, брутални съперничества или фино предателство, за да открият нещо, което споделят. Човешките стремежи за успех водят до разочарование и празнота, а естественият ни край прави всички падения, и триумфи нищожни.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/04/john-williams-writer-1024x665.jpg)
Заклет пушач Джон Уилямс умира от емфизема, през 1994 и почти веднага е забравен от читателите. Приживе е попитан: Какъв е смисълът на литературата? Боже мой – възкликва той – да четеш без удоволствие е глупаво.
Свързани публикации: