Увод, интродукция, увертюра… въведение, още известно и като “кука” – силата да хванеш аудиторията в първите 30 секунди. Използват го добрите разказвачи, писателите, композиторите и ораторите също.
Използват го и филмите.
Много се е променило от времето, когато пред камерата са държали картончета със заглавието на филма. С появата на звука, а после и цветовете интрото става все по-важно и интересно.
Около ’40-те повечето хитови филми започват с музикален прелюд и статични надписи на фона на небе с облаци. Около ’50-те модерни са фонтаните от цветове. А след тях е златното десетлиети на Сол Бас – дизайнерът, чиито плакати и лога са част от учебниците по графичен дизайн. Уводните му надписи за филми на Премингер, Хичкок, Кубрик и Скорсезе са жив пример, че дори нещо толкова банално може да се превърне в изкуство.
________________________________________________
Vertigo 1958 (Шемет)
Една от класиките на Сол Бас.
________________________________________________
North by Northwest 1959 (Север-северозапад)
Най-известната мисъл на Бас е дефиницията му за дизайн: Design is thinking made visual.
________________________________________________
Anatomy of a Murder 1959 (Анатомията на едно убийство)
Без сложна технология – само с проста идея, Бас прави аутопсия на целия филм.
________________________________________________
Psycho 1960 (Психо)
Напрежение чрез контраст и минимализъм в изпълнение на Сол Бас.
________________________________________________
Ocean’s Eleven 1960 (Бандата на Оушън)
________________________________________________
Dr. No 1962 (Д-р Но)
Интрото на филмите за Джеймс Бонд е запазена марка за поредицата и поп-културен артефакт. Тази година със Skyfall встъпленията ще станат 23. Това е първото.
________________________________________________
The Pink Panther 1963 (Розовата пантера)
От тук започва анимационният живот на Розовата пантера.
________________________________________________
Goldfinger 1964 (Голдфингър)
Според феновете това е най-доброто 007 интро. Направено е от графичния дизайнер Робърт Браунджон, който има 4 увода в кариерата си – комедия, трилър и два Бонд филма. Робърт е вдъхновен, когато в киносалона вижда хора, чиито тела минават през лъча на прожекцията. Той решава да вземе кадри от предишните филми за Бонд и да ги излъчи върху тялото на актрисата-модел Маргарет Нолан.
________________________________________________
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb 1964
(Д-р Стрейнджлав или как престанах да се страхувам и обикнах атомната бомба)
Пабло Феро е роден в Куба. Самообразовал се ексцентрик, нюйоркчанин и истински артист, той става известен като “човека на Кубрик”. Освен по уводните надписи на Dr. Strangelove Феро работи и по A Clockwork Orange 1971 (Портокал с часовников механизъм) и The Shining 1980 (Сиянието).
________________________________________________
The Thomas Crown Affair 1968 (Аферата Томас Краун)
Феро оставя отпечатък в десетки филми. Любител на колажите, той е бащата на революционната за времето си split-screen техника.
________________________________________________
The Good, the Bad and the Ugly 1966 (Добрият, лошият и злият)
Игинио Лардани също е самообразовал се дизайнер, изработва тази класика вкъщи и без никакъв бюджет.
________________________________________________
The Graduate 1967 (Абсолвентът)
Това интро е едно от най-имитираните.
Куентин Тарантионо дори го презаснема за Jackie Brown 1997 (Джаки Браун). Ето вижте:
________________________________________________
2001 A Space Odyssey 1968 (2001: Космическа Одисея)
Anima mundi
________________________________________________
The Rocky Horror Picture Show 1975
Устата е вдъхновена от A l’Heure de l’Observatoire, les Amoureux на Ман Рей.
________________________________________________
Taxi Driver 1976 (Шофьор на такси)
________________________________________________
Saturday Night Fever 1977
________________________________________________
Star Wars 1977 (Междузвездни войни)
Истината е, че никога не съм могъл да прочета какаво пише докрая.
________________________________________________
Superman 1978 (Супермен)
Слагам го, защото мисля, че по някое време в соца имаше „детско-юношески” филм, който започваше по същия начин.
________________________________________________
Alien 1979 (Пришълецът)
Думата Alien се изписва бавно и постепенно…
…Дизайнерът Ричард Грийнбърг приковава погледа ви в центъра – върху първата чертичка I, защото от там, от центъра на гръдния ви кош ще изскочи пришълецът.
Не можах да намеря оригиналното интро, но можете да видите как действа в трейлъра, където е добавено яйце.
________________________________________________
Life of Brian 1979 (Животът на Брайън)
Религиозна сатира, която започва с пародия на Бонд песен и анимация на Тери Гилиъм, който накрая бил малко разочарован, че всеки път от него очакват само картинките.
2 thoughts to “Intro – най-добрите филмови уводи 1958-1979”