![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/SF_Freuds-Last-Session-1024x589.jpg)
В зората на Втората световна война и в залеза на живота си, Зигмунд Фройд приема един последен „пациент“ – писателя К.С. Луис.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Freuds-Last-Session_debate-1024x683.jpg)
Режисьор и съсценарист на Freud’s Last Session 2023 е Мат Браун. Основният материал е едноименната пиеса на Марк Сен Жермен. Пиесата, от своя страна, е базирана на „Въпросът за Бога“, от Арманд Николи. Книгата му сравнява възгледите на мъжете, но за разлика от пиесата, тя не си измисля среща между двамата.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Anna_tearFreuds-Last-Session-1024x683.jpg)
Филмът излиза извън театралния микрокосмос, за да ни показва сенки от миналото на Луис и Фройд. Мат Браун добавя като фон на основния конфликт и паралелен. Анна Фройд, която се бори да признае хомосексуализма си, но също да приеме зависимостта си от собствения й баща.
Актьорите
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Freuds-Last-Session_23_flm-1024x683.jpg)
85-годишният Антъни Хопкинс е 83-годишният Фройд. Но като по-млад е бил и Луис – в отличния Shadowlands 1993 (Земя на сенките). Кога сте гледали Антъни да се изложи? Въпросът е реторичен.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/CSL_rain_Freuds-Last-Session-1024x683.jpg)
45-годишният Матю Гуд е 40-годишният северноирландски писател, есеист и професор по английска литература, на когото предстои да напише „Хрониките на Нàрния“.
Проблемите
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/S_F_doctor-1024x683.jpg)
Макар да е дете на религиозен баща, Зигмунд е войнстващ атеист. В няколко от трудовете си нарича религията илюзия. Смята, че тя е форма на невроза, плод на страха ни от тъмното.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/C_S_L_writer-1024x683.jpg)
Духовният път на Луис тръгва от атеизма, преминава през осезаемата потребност да вярваш, за да го доведе до покръстването му като католик. Резултат от четене, размисли, разходки и разговори. Едно от любимите неща на писателя са редовните, дълги беседи с приятели академици – Дж. Р. Р. Толкин и Хюго Дайсън.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/The-Chronicles-of-Narnia-The-Lion-the-Witch-and-the-Wardrobe-2005_flm-1024x683.jpg)
Централни проблеми в творчеството на Луис е нуждата ни от морален компас, важността на емоциите и страданието. Защо страдаме? Защо ни боли? А болката, особено в момента на срещата, е централна за Фройд. Десетилетие, той се бори с ужасяващ рак на челюстта, който неспирно му напомня за смъртта.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Freuds-Last-Session_scenedesk-1024x683.jpg)
Конфликтът е не само теологичен, той е и себичен. Макар през цялата си кариера Фройд да не е излекувал никого (ако си спомням добре, това се отнася и за дъщеря му), той е светило, академична звезда. Младият професор от Оксфорд обаче го намира високопарен, суетен и невежа. Wunderbar! – възкликва Фройд – Добре дошъл, да започваме.
Пропуснатата възможност
Идеята да организираш двубой между ветеран шампион на рационализма с млад, бърз и жаден за победа претендент на теизма е отлична. Wunderbar!
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/CSL_Freuds-Last-Session-1024x683.jpg)
Срещата ще бъде фантастична, ще ви грабне, ще ви задържи, ще ви достави интелектуално, естетическо удоволствие. Подобно рандеву изисква талант и дълбочина от сценариста. Нуждае се от отлични диалози, енергично темпо, такт в отделните сцени. Настоява за съдържание. Храната прави борбата. За съжаление, актьорите остават гладни – както и ние.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/wunderbar_Freuds-Last-Session-2023--1024x683.jpg)
Вместо да ни предложат няколко рунда с размяната на технични удари, неочаквани ъперкъти и светкавични контраатаки, авторите ни поднасят вяла поредица от диалози. Богати на уточнения и междуметия, но бедни на смисъл: „Хммм… Интересно… Е, щом така мислите… Ja, ja… Хубаво… Ах… Ех… Може би… Така ли?“
Продукцията няма доверие на себе си, но също подценява умствения багаж на зрителя. Ако избереш да гледаш филм, в чието заглавие има Фройд, най-вероятно познаваш героя, па даже и си чел нещо.
Алтернативите
Ако искате да гледате същия филм, но по-добър, то гледайте The Sunset Limited 2011 (Експрес „Сънсет лимитид“), по пиесата на Кормак Маккарти. Толкова камерен, толкова въздействащ. Томи Лий Джоунс, Самюъл Ел Джексън и кухненска маса.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/The-Sunset-Limited-2011_table-1024x583.jpg)
Белият иска да умре, Черният иска да го спре с помощта на Господ. Провокиращо изследване на дълбоки екзистенциални и философски теми: вяра и отчаяние, морал, и изкупление, самота, и човешка връзка.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Winter-Light-1963_fllm-1024x683.jpg)
Опитайте, ако не сте, Winter Light 1963 (Зимна светлина), на Ингмар Бергман. Съзерцателен, интроспективен филм, за вярата, за загубата й, за сложността на човешките отношения.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Taste-of-Cherry-1997_flm-1024x683.jpg)
Друг избор е Taste of Cherry 1997 (Вкусът на черешата), минималистична драма на Аббас Киаростами. Господин Баади, мъж на средна възраст, шофира през предградията на Техеран, в търсене на човек, който да го погребе, след като се самоубие. Различните мъже, които среща, имат различни гледни точки към желанието му. Брилянтен филм.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Goodbye-Solo-2008_flms-1024x683.jpg)
В същата тематична ширина и дължина ще намерите Goodbye Solo 2008 (Сбогом, Соло), на Рамин Бахрани. Мъж, на около 70, се качва в такси. Той предлага на шофьора 1000 долара, за да го закара до върха на планина. Мястото е толкова високо, а вятърът толкова силен, че каквото хвърлите от ръба, то излита нагоре. Шофьорът взема парите, но е изпълнен с тревога, защото пасажерът не обсъжда тарифата, за връщане наобратно.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Drive-My-Car-2021_flm21-1024x683.jpg)
Като говорим за коли, изберете Drive My Car 2021 (Карай колата ми), на Рюсуке Хамагучи. Тричасова композиция от Чехов и Мураками, джаз, и дзен, тиха човечност, и надежда.
![](https://prozekcia.com/wp-content/uploads/2024/02/Dangerous-Method-2011_scene-1024x683.jpg)
Но ако имате само три минути, гледайте диалога между учителя – Фройд (Виго Мортенсен), и ученика Юнг (Майкъл Фасбендър), в Dangerous Method 2011 (Опасен метод). Драмата, на Дейвид Кроненбърг, успява – в една сцена, да демонстрира сблъсъка, между мистицизма на Юнг и ригидния рационализъм на Фройд.
Мнението ми в едно изречение:
Уморени, повърхностни наблюдения, които не могат да бъдат спасени от ентусиазма на актьорите.
Свързани публикации:
Антъни Хопкинс среща Иън Маккелън в театрален триумф – The Dresser 2015
Благодаря за споменатите алтернативи!!!
Благодаря за споменатите алтернативи…и от мен 🙂
@Ясен Моля, моля!! Това е формат, който опитвам. Ще започна да го правя по-често.
Dangerous Method помня, че ми направи много силно впечатление преди много години. Към Drive My Car ме е страх още да посегна, макар че обожавам темата Япония!… Ще му дойде реда! Но ирански филм съм винаги готов да гледам!!! Както и камерния The Sunset Limited! Бергман ми е безинтересен ( да ме прощава)! Goodbye Solo обаче ми е загадка! 🙂