Петък, 30 ноември, 1962 професор Джордж Фалконър се буди в красивото си легло, в красивата си спалня, в красивата си къща – разтърсен от красив кошмар. Предстои му да изживее най-проникновения ден в живота си. Ден пълен със скръб и отчаяние, отчуждение, страх, радост, желание и спомени. Ден в който ще разбере, че любовта остава, дори когато тези, които обичаме си отидат.
Това е историята на A Single Man (2009) / „Самотен мъж”, забележителният режисьорски дебют на модния дизайнер Том Форд. Всичко в този филм: кадрите, композицията, цветовете, костюмите, обувките, косите и прическите, колите, къщите, дори тревата пред тях се стреми към едно – съвършенство. Всичко е подредено, за да бъде изискано, изящно, изтънчено и достойно за награда. И ето, защо това не е велик филм.
Въпреки възхитителната игра на Колин Фърт, въпреки вулгарно уязвимата Джулиан Мур усещането е за 100 минутна реклама на парфюм. Историята е доказала, че перфекционизмът може да бъде контрапродуктивен, именно тази отдаденост на високите визуални стандарти пречи. Можеше да сте тъжни, можеше да плачете или да се смеете, можеше да изпитате наслада, ако цялото не приличаше на раздвижен фотус от списание Вог.
Красиво е. Нечовешко е.
Джордж, героят на Фърт се опитва да понесе смъртта на Джим, партньор и любовник от 16 години. Той решава да приключи опитите си със самоубийство, но преди това “просто да изкара проклетия ден”. На път за работа взима книга – романът After Many a Summer на Олдъс Хъксли. Това е важен детайл. Романът разказва за страха на възрастен холивудски милионер от наближаващата смърт. Заглавието на Хъксли е препратка от поемата Tithonus на лорд Тенисън в нея престарият, но безсмъртен Титон, любовник на богинята Еос, копнее за смъртта.
Целта на Форд е да докаже, че всички сме хора, но хомосексуалните мъже чувстват по-дълбоко и красиво. Това, което остава обаче е клишето, че преди всичко те са страхотни декоратори. A Single Man разчита на нарцистично – ексхибиционистичните елементи на гей културата. Всички мъжки образи са изградени върху два от основните гей стереотипа – класическият и природният.
Класическият е универсален, свързан е със старогръцката култура, която е доминирана от мъжете и във висока степен е нарцистична и хомосексуална. Това е образът-идеал за арогантно красивия мъж. Природният е формиран от американските натуралисти и фолклорно-природните традиции. Това са романтично природни мъже, те са в дивото – ловуват, изследват, играят, плуват или просто лениво почиват. Те са въплъщение на пионерския дух от творбите на Марк Твен, Уолт Уитман и Т. Ейткин. Пикът на този стереотип в американската култура е именно през ‘60-те, когато визии на голи мъже, на фона на секващ дъха пейзаж, се появяват в най-популярните плакати. В тези типажи са заложени много американски ценности и фикции. Идеите за общество свързано с младото, здравото, дивото, красивото и свободното.
Филмът би могъл да бъде шедьовър, като American Beauty (1999) /„Американски прелести”. Спомнете си сцената с летящата найлонова торбичка. Просто боклук и есенни листа носени от вятъра, но по-красиво от всички сцени в A Single Man. Вместо да се съсредоточи върху дълбочината на емоциите (както прави Сам Мендес), Том Форд логично избира да прави това, което може – визия. Чиста. Перфектна. Стерилна.
Мнението ми в едно изречение:
Филмът е пиршество за очите и естетическото чувство, но паметта ви ще го игнорира, като последното модно списание, което разгледахте.
Други филми с гей тематика, които заслужават гледане:
Philadelphia (1993) / “Филаделфия”
Brokeback Mountain (2005) / “Планината Броукбек”
Milk (2008) / “Милк”
Boys Don’t Cry (1999) / “Момчетата не плачат”
Chasing Amy (1997) / “Да преследваш Ейми “
The Birdcage (1996) / “Клетка за птици”
The Adventures of Priscilla Queen of the Desert (1994) / “Приключенията на Присила, кралицата на пустинята”
Любим филм:
Gods and Monsters (1998) / “Богове и чудовища”
5 thoughts to “A Single Man by Tom Ford”