Искате да предупредите, дa изненадате, да обясните бързо, да запалите конспиративна теория – използвайте символ. Киното краде от всички изкуства. Дрехи, прически, жестове, език на тялото, обекти, осветление и цветове, гледни точки, движение на камерата, звуци, музика, монтаж. Възможностите за сигнализация на смисъл са много.
Ето микроскопична част от тях.
Гълъби – те носят религиозен умисъл и божествена намеса. Но по-често символизират мир или нарушаването му. Джон Ву често показва гълъби, преди да започне голяма престрелка.
Не само птици – кучета, котки, коне – животните са любима алегория, още от времето на Езоп. Понякога те са обмислено в кадъра – като поетичния момент с койота, който пресича улицата в Collateral 2004 (Съучастникът) на Майкъл Ман.
Друг път силата на животните е толкова голяма, че е достатъчно да „хвърлиш” някое пред камерата, без предварителен замисъл. Сами измисляте значението на рижата котка, докато гледате Inside Llewyn Davis 2013 (Истинският Люин Дейвис). Братята Коен (поне според думите им) не са влагали нищо в нея.
Вятър, когато го чуете в американски филм най-вероятно ще се случи нещо лошо.
Коридори – всеки научнофантастичен филм е добър, колкото са добри коридорите му. Дизайнът им определя атмосферата на корабa и често можете да предвкусите в каква посока ще тръгне историята – само по вида им.
Стенли Кубрик и Ридли Скот обичат коридорите. Алехандро Гонсалес Иняриту и неговият сценограф също. В Birdman 2014 (Бърдмен) коридорите се умно използвани, за да се покаже промяната в главата на главния герой. С полудяването му те стават все по ниски, тесни и затворени.
Прозорци – „голо момиче гледа тъжно през прозорец“ е традиционно визуално клише в българското кино. Прозорците са екрани към външния свят, през които виждаме и гледната точка на героя. Друг път те са преграда между частното и публичното, между интимността на дома, и грубостта на живота.
Когато обедините знаците в системи – получавате кодове. Банята е класически кино код. Това е място за интимност и уединение, отмора, и покой, защита от стреса на външния свят.
Банята има и сексуален подтекст – там ни е разрешено да сме голи. Ваната е удобно място да покажете голота – без да показвате голота.
Хлъзгави, мокри повърхности, липса на естествена светлина и физическата ни – разголена уязвимост, правят банята любимо място за насилие и страх.
Автомобили – те оказват влияние върху музиката, модата, киното и киносалоните, еманципирането на жените, градоустройството и цялото потребителско общество. Затвореното пространство на купето ви дава възможност да създадете съспенс или клаустрофобично очакване.
Най-често обаче автомобилът символизира бягство, промяна, преход, движение напред към нов живот или фаза.
И за край – четири любими филмови символа. Начинът, по който Хичкок успява да скрие и едновременно да ни покаже спирали във Vertigo 1958 (Световъртеж). Танцуващата пластмасова торбичка от American Beauty 1999 (Американски прелести), на фона на червена тухлена стена. Червеното е цветна тема в целия филм.
Черното куфарче от Pulp Fiction 1994 (Криминале), защото е това, което вие мислите, че е. Според някои то символизира алчността, според други душата на Марселъс Уолъс, според трети невинността на ‘70-те. За да сме в реда на нещата – пурата на Зигмунд Фройд: „Понякога една пура е само пура“, понякога не е.
Свързан пост: 6 дразнителя в модерното кино
3 thoughts to “Да разлаем кучетата, да вдигнем гълъбите и да отидем на баня”