Миналата събота направих нещо, което хетеросексуален мъж не бе правил досега. По собствено желание гледах The Notebook 2004 (Тетрадката). Проявих любопитство към култов филм, който съм пропуснал.
Изискванията ми не са големи. Очаквам интересна история, отлична актьорска игра и майсторска режисура. В The Notebook 2004 няма да откриете нито едно от трите. Но въпреки това, милиони жени го определят като „любим“, „прекрасен“, „перфектен“, „шедьовър, който ви променя завинаги“. Милиони мъже го мразят и му се подиграват.
Няма да се присъединя, но мъжкият ми мозък видя серия от клишета, замазани със сантименталност, фалш и привидни чувства. Глупавото е, че те са написани и режисирани от… мъже. Дойде ми на ум обаче идея. Да направим класация за най-неправдоподобните, неавтентични връзки от филмите и телевизията.
И така: това са двойките, които са възможни само на кино.
Връзката между Ноа (Райън Гослинг) и Али (Рейчъл Макадамс) е вредна за психиката на зрителя, а в частност – зрителката. Филмът създава нездравословни очаквания и е демаскулинизиращ.
Ноа е перфектният мъж – верен, добър, идеалист, красив, силен, поет, танцьор и строител на неземно красиви имения с бели веранди. Той не се оригва, не пърди и почти не се поти – въпреки, че действието се развива в Юга. Не се напива дори, когато пие, не си хвърля чорапите в средата на стаята, не се смее на мръсни вицове – макар да е от работническата класа. Винаги е готов да понесе шамари от приятелката си.
Та, тази генетическа десетка, това съвършено човешко същество посвещава живота, времето и всичко, което има на нерешителна, непослушна, вдетинена, мекушава, лишена от талант, нарцистична лигла, която се „влюбва“ само след два акта на антисоциално поведение. Очевидно връзката им има „здрави основи“. Мога да приема, че е възможна, поради напасващите се лудости и съзависимост. Но не мога да повярвам в тези.
Красавицата и Отличникът е популярна филмова тропа. Много умен, но смотан шморц с гореща, дългокрака, знойна мацка. Тази фантазия е възлова за почти всеки филм на Уди Алън или книга на Джон Грийн, за всяка втора романтична комедия. Има я и в българското кино – досети се Rozix. В „Момчето си отива“ 1972 героят на Филип Трифонов, отличник-последен клас в гимназията се влюбва в Тинка (Невена Кокановa), много по-възрастна продавачка в близката сладкарница.
Двете най-устойчиви, но невъзможни двойки от този тип според мен са телевизионни.
Рейчъл и Рос / Friends 1994-2004 (Приятели)
Професор по палеонтология избира куха продавачка в моден магазин. Рейчъл и Рос късаха десетки пъти, сключиха брак, после се разведоха, после пак се взеха, защото публиката искаше така.
Рейчъл е най-лошият приятел от приятелите. Тя паразитира групата. Използва апартамента на Моника, практически й се натриса, постоянно има нужда от услуги, но никога не може да се разчита на нея. И дори егоистично торпилира няколко връзки на Рос. Ако все пак двамата имат нещо общо – познават се от деца и са от заможни семейства, то следващата двойка е тотално необяснима.
Ленард и Пени / The Big Bang Theory 2007- (Теория за Големия взрив)
Какво може да има между професор по експериментална физика с IQ 173 и бял боклук-сервитьорка с IQ 95?! Колкото и големи цици да има Пени – ТОВА Е НЕВЪЗМОЖНО!
Излизали ли сте с по-глупави хора от вас? Аз съм. Дори съм си тръгвал от среща на 15-та минута, поради драматичен интелектуален дефицит от отсрещната страна. Излизали ли сте с по-умни хора от вас? Аз съм. Няма нищо секси в поглед, пълен с интелектуално презрение и лека умора. Тук не става въпрос за разлика в чувството за хумор, става въпрос за невъзможността да се води диалог.
Отличникът и Красавицата са част от клишето „Противоположностите се привличат“, което е научно опровергано. Тук са Красавицата и Звярът, Женчото и Мъжкараната, Грубият и Нежната, Шумната и Тихият, Кралицата и Селянинът, Принцът и Проститутката и разбира се – Обикновеният и Необикновената.
Бен и Алисън / Knocked Up 2007 (Позабременяла)
Бен е напушен наркоман, без пари, без работа и без амбиции. Не е Квазимодо, но не и Брад Пит. Той е някой, с когото можете да се разминете на улицата – без спомени. Той е средностатистически.
Алисън е красива, умна и амбициозна кариеристка. Практически двама души с напълно различни ценности. Алисън забременява, всичко се нарежда, защото има бебе – още едно опасно клише. Ако не сте чули как семейни двойки с деца се карат, може и да повярвате на тази небивалица. Благодаря на г-ца Б., че я сподели.
Албърт и Алегра / Hitch 2005 (Хитч)
Гледах този филм с жена. Тя ме накара. Спомням си, че тя се влюби в саката на Уил Смит, а аз си мислех каква фантасмагория е връзката между Кевин Джеймс и Амбър Валета. Амбър играеше себе си – кинозвезда или супермодел, не си спомням. Кевин играе нейният счетоводител. Шегувате ли се?!
Айрис и Майлс / The Holiday 2006 (Ваканцията)
И този филм гледах с жена. Тя ме накара. Не си спомням какво й хареса на нея, но Джак Блек и Кейт Уинслет… каква е тази басня, бе?! Дори Джак не може да повярва и играе така, сякаш му е неудобно от това недоразумение.
Карл и Инез / Chef 2014 (Майстор-готвач)
Джонатан Фавро се глези с този филм. Той е режисьор, сценарист и в главната роля, а в центъра е любимото му хоби – храната. Нo това не му стига и той си угажда максимално, избира за своя партньорка София Вергара.
Сега, не казвам, че не е възможно дебел, нисък и грозен готвач да свали веднъж парче като нея, но цели два пъти?! София играе София във всичките си филми и в живота. Виждали ли сте мъжа й?
…Именно.
Ариел и Ерик / The Little Mermaid 1989 (Малката русалка)
Някои психолози използват „Синдром на Малката русалка“, за да описват състояния на нереалистични фантазии и импулси.
Ариел е готова да се откаже от царството си, дома си, семейството си, гласа си и да промени безвъзвратно тялото си в името на Ерик, напълно непознат мъж. Който от своя страна я харесва единствено, когато е красива и с глас. И нищо не го спира да й изневери. Анимацията на Дисни има хепиенд, но в оригиналната приказка русалката се самоубива.
Скот и Рамона / Scott Pilgrim vs. the World 2010 (Скот Пилгрим срещу света)
Колкото и да ми харесва стилът на този филм-комикс връзката е обречена. Основното послание е, че трябва да се бориш за нещата, които искаш. Не смятам така особено, ако нещата които искаш са хора. Хората не са неща. Но дори и да не съм прав, Скот е груб тъпчо, който обича да се самозаблуждава.
Рамона е още по-зле, практически няма осъзнат Аз. Рамона е безлична. Постоянната смяна на цвета на косата – неоново синьо, блатно зелено, бонбонено розово, крещи за това. Рамона не знае какво е – хомосексуална, би, хетеро, моногамна, полигамна, асексуална. Единственото постоянно за нея e апатията. Зарежи, Скот. Намери си нещо друго. Ако искаш да се бориш, бори се за себеуважение.
Анакин и Падме / Star Wars: Episode II 2002 (Междузвездни войни: Епизод II)
Признавам, тази двойка е нереалистична, но не заради характерите на героите, а заради играта на актьорите. Като „добра съпруга“ Натали Портмън симулира, но Хейдън Кристенсен прави всичко възможно, за да ни отблъсне от вярата, че нещо романтично и дълготрайно е възможно.
Тео и Саманта / Her 2013 (Тя)
Самотен, чувствителен писател се влюбва в операционната система на компютъра си. Това е научна фантастика и деконструкция на човешките чувства. Знаем, че компютрите могат да ви шашнат с уменията си, но ефектът е краткотраен. Проблемът – както и във филма, е липсата на тяло. Безтелесността на Саманта е пречка. Не само заради докосването и секса, а заради присъствието. Саманта е тук и на хиляди други места. Тя е безсмъртна, Тео е тленен и има нужда от лице, което да обича.
Изследване показва, че когато хората са гневни на компютъра си, най-често крещят и удрят по монитора. Мониторът е невинен, но е нещото, което прилича на лице. Виж, когато след десет години японците са готови със секс роботите – тогава пак ще си говорим.
Джордж и Зира / Лео и Ари / Planet of the Apes 1968 / 2001 (Планетата на маймуните)
Римейкът среща в живота Хелена Бонам Картър и Тим Бъртън. И в двата филма човек се разгорещява с маймуна.
Факт е, че през 12 век зоофилията e била по-разпространена от хомосексуализма. Да неговорим какво става в гръцката митология.
Магарето и Драконът / Филмите за Шрек
Любовта побеждава всичко, но тук говорим за междувидова любов от напълно друго измерение. Драконът забременя от магарето. Как? Сериозно, как? Всъщност, не искам да знам.
Кинг Конг и Блондинката
Благодаря на Rozix, защото щях да изпусна най-невероятната, трагична и анекдотична двойка.
Свързани публикации:
10 неща, които мразя в романтичните филми
Влюбването – обяснено чрез филми и наука
Страхотен както винаги! Нещото, което ми мина през ума след като прочетох статията е да не би някоя жена да е оставила болезнена следа в теб?. 🙂
@NICK_
Поводът за този пост е, че бях на гости и детенцето на домакините гледаше Шрек. И ме попита: “А защо драконът целува магарето?”, на което не знаех какво да отговоря 🙂
Причината може да е и по-дълбока.
Всичко остава следи. Може би затова харесваме прясно навалелият сняг или пустинята след пясъчна буря. Копнеем за времето, когато не сме имали следи или белези. Но дори и последните имат смисъл. Свидетелство са, че сме оцелели.