Има много начини да разберем дали една двойка e съвместима или не. Романтичната хармония може да бъде разгледана (дори) от наративна перспектива.
Някои изследователи* смятат, че хората следват специфични сценарии, когато играят живота си.
Ето възможностите.
Истории, в които двамата са равностойни
В този тип истории двойката съществува в демокрация – партньорите имат еднакви права, задължения и сила. Министър-председателят и секретарката в Love Actually 2003 (Наистина любов) например. Макар да има институционална и класова бариера любовта им е големият изравнител.
Връзката между Миа и Себастиан завършва тъжно, но е подобна. Тя е пътешествие. Двамата се срещат, пътуват заедно и се разделят равноправно. Друга честа метафора в този контекст е любовта градина, за която двойката трябва да се грижи и поддържа.
Истории, в които връзката е стратегически планирана и логически обоснована
Бизнес – перфектното съдружие, споделяне на еднакви ценности, цели и интереси. Спорт – игра в един отбор, гребане в една лодка. Наука – анализ и емпирична оценка.
Дейвид и Късогледата жена в The Lobster 2015 (Омарът) са двойка, защото споделят еднакви качества.
Завиждам на Франк и Клер Ъндърууд – като изключим психопатската нотка.
Истории, които са фокусирани върху миналото
Те са няколко типа. Оздравяване – единият е травмиран, болен, алкохолик, наркоман, а другият е лекарството. Споделено събитие – двамата преживяват исторически момент, криза, буря, която ги бележи за цял живот. Зависимост – любов захранвана от безпокойството, породено от загубата на предишен партньор.
Мъжът и жената в In the Mood for Love 2000 (В настроение за любов) са съседи, които изграждат силна връзка, повлияна от изневерите на съпрузите им.
Мег Райън е алкохоличка в When a Man Loves a Woman 1994 (Когато един мъж обича една жена), чийто съпруг (Анди Гарсия) се опитва да я спаси. Дон Джон е пристрастен към порното, но се появява Естер (Джулиан Мур), която му показва истинската любов.
Истории за романтичната любов
Класика. Фантазия. Голямото търсене на Принцът и Принцесата, които ще ви направят вечно щастливи.
Любовта като религия и магическа връзка. Идеалът за красотата – тя е красива, той е красив, те са перфектната двойка.
Истории, в които единият е отдаден на другия – до край
Жертвоготовност и саможертва. Ангел се отказва от рая и безсмъртието, заради Нея. Джак се предава на ледения океан, за да живее Тя. Купър поема на отчаяна мисия в смразяващата Вселена в името на дъщеря си.
Истории с манипулация и неравенство
Спомнете си Санди от Grease 1978 (Брилянтин) или Адам от The Shape of Things 2003 (Манипулация). Те биват променени или се променят драстично, за да се харесат на партньорите си. Те са това, което другият иска.
Мистерия – любовта ще умре, ако знаем всичко един за друг, казва Фаталната жена във всеки филм ноар.
Научна фантастика – вярата, че партньорът е тотално различен – извънземно, това го прави интересен.
Любовта е война. Битките ги изтощават, но и повишават страстта им.
Автокрация – единият партньор открито доминира другия. Той е шеф, тя е подчинена. Тя е учител, той е ученик. Порнография – любовта е мръсна, единият партньор деградира другия. Колекционерство – единият партньор е трофей, пасва на стила, вкуса и сбирката от предмети на другия.
Айк Търнър пребива Тина в живота и в What’s Love Got to Do with It 1993. Съпругът на Маделин Стоу в Revenge 1990 (Отмъщението) отказва да й направи деца, защото бременността ще съсипе фигурата й.
Историите за чуждите връзки оформят собствените ни връзки, чрез очакванията, които ни създават. Дали ще ни се случи нещо, зависи от това дали ще срещнем човек, който играе в същия филм като нас.
Бележки:
*Sternberg, R. J. (2001) – Empirical tests of aspects of a theory of love as a story.
3 thoughts to “Всички истории за любовта – разказани чрез филми”