Най-доброто, което можем да направим в живота си е да се опитаме да направим най-доброто, което можем да направим.
Горното го измислих аз и е така, докато открия, че не съм. Но пък Уди Алън е измислил, че ако не се проваляш от време на време, значи не правиш нищо различно. Лесно е да намерим слаб филм от силен режисьор. Творците опитват различни неща.
По-трудно е да намерим силен филм от слаб режисьор. В контекста на днешния списък „слаб режисьор“ е режисьор, който има повече лоши, отколкото добри филми.
Киното е отборен спорт и често слабият режисьор бива „изнесен“ и „покрит“ от останалите в отбора. Бил съм свидетел как осветителят или операторът правят кадъра много по-добър от замисъла на режисьора. Така в режисьорската биография се появява диамант, който блести на фона от плява.
Няма да видите филми на Ели Рот, Уве Бол, Джон Дерек, Анди Седарис, П. У. С. Андерсън и подобните им, защото те нямат и един качествен филм.
The Fall 2006 (Падането)
Режисьор: Тарсем Сингх
Режисирани проекти досега: 14
Фентъзи приключението The Fall 2006 (Падането) е световно аплодиран. Той е преразказ на българския Йо-хо-хо 1981, комбинация от зрелищна визия и увлекателна история.
Сингх е талантлив визуалист, който пробива в киното, благодарение на музикалните си видеоклипове за групи като R.E.M. и En Vogue, както и реклами за Coca Cola, Pepsi и Nike. Аз – за разлика от критиката, дори харесвам първия му филм The Cell 2000 (Клетката), който е визуално пиршество.
Men in Black 1997 (Мъже в черно)
Режисьор: Бари Зоненфелд
Режисирани проекти досега: 23
Няма как да не харесвате Man in Black 1997. Смешен, умен и различен поглед към фантастиката. Класика, която дължи много на изходния си материал – едноименния комикс, както и актьорското дуо Уил Смит и Томи Лий Джоунс.
Бари започва кариерата си в порно индустрията. А също е лично отговорен за един от 20-те най-лоши филма в живота ми – Wild Wild West 1999 (Този див, див Запад).
Die Hard 2 1990 (Умирай трудно 2)
Режисьор: Рени Харлин
Режисирани проекти досега: 32
Die Hard 2 1990 е шедьовър, на фона на всичко останало в кариерата на този режисьор.
Харлин е роден във Финландия и започва с реклами и корпоративни филми. Има един-два поносими екшъна, но основно е известен като автор на Cutthroat Island 1995 (Островът на главорезите), най-губещият филм в историята на киното, който фалира Carolco Pictures.
The Patriot 2000 (Патриотът)
Режисьор: Роланд Емерих
Режисирани проекти досега: 24
Повечето хора ще се съгласят, че Independence Day 1992 (Денят на независимостта) е magnum opus на режисьора. За мен по-интересен е The Patriot 2000, който въпреки епичността си, успява да запази човещината в героите.
Емерих е един – от поне дузина, не особено талантливи, но пробивни немски режисьори, които покълват в плодородната почва на Холивуд. Специализира се в апокалиптичните продукции, които бяха на мода в началото на века. Емерих е мразен повече в Германия, отколкото в Америка. Немската преса го нарича „Спилбъргчето от Зинделфинген“.
Donnie Darko 2001 (Дони Дарко)
Режисьор: Ричард Кели
Режисирани проекти досега: 5
Кели получава чек за $ 9000, за да напише и режисира култовия независим филм.
Очакванията към него са високи, но 18 години след успеха, той не успява да ги оправда.
Red Dragon 2002 (Червения дракон)
Режисьор: Брет Ратнър
Режисирани проекти досега: 57
Каквото и да си говорим, Red Dragon 2002 остава най-доброто в иначе посредствената, но печеливша филмова кариера на Ратнър.
Започва с музикални клипове за Public Enemy, Wu-Tang Clan, Мадона и Майкъл Джексън. В интервю обяснява, защо филмите му нямат нужда от режисьорска версия. Режисьорската версия е за артисти – като Мартин Скорсезе, аз правя пари.
The Rock 1994 (Скалата)
Режисьор: Майкъл Бей
Режисирани проекти досега: 57
The Rock 1994 е емблематичен за света на екшъна. Камерата, монтажът, цветовете и размахът му бяха новост за 90-те. Той е може би единственият филм на Бей, в който актьорите имат значение. А те са Шон Конъри, Никълъс Кейдж и Ед Харис.
Очаквахте да видите Майкъл. Носител на 2 награди Златна малинка за Най-лош режисьор и водач в листата с още 6 номинации.
Влиза в бизнеса 15-годишен, когато започва да работи в студиото на Джордж Лукас. Става звезда първо в рекламата, печели известност и с музикалните си клипове. А филмите му заработват почти $8 милиарда. Той е най-успешният комерсиален режисьор в историята на киното – след Стивън Спилбърг.
The Mummy 1999 (Мумията)
Режисьор: Стивън Сомърс
Режисирани проекти досега: 11
Според критиците дори първата част на поредицата за Мумията е слаба. Но си спомням, че на мен ми хареса много. Очарова ме с атмосферата, добрите си ефекти (за времето) и да не се залъгваме – Рейчъл Вайс.
Сомърс започва кариерата си като актьор в малки театрални трупи. По-късно завършва режисура и драматургия. Предпочита да работи по филми, които сам е написал и контролира. Затова прави и собствена продуцентска компания.
Speed 1994 (Скорост)
Режисьор: Ян де Бонт
Режисирани проекти досега: 5
Екшън, който има повече екшън от последните 5 екшъна, които сте гледали.
Speed 1994 е големият пробив на де Бонт, а продължението му е големият му край. Ян е академично подготвен в Холандия. Той постига повече успехи в първоначалната си кариера на оператор и директор на фотографията.
Dragon: The Bruce Lee Story 1993
Режисьор: Роб Коен
Режисирани проекти досега: 26
Филмът за Брус Лий е художествена фалшификация, която обаче улавя духа на легендата.
Кариерата на Коен се простира над повече от 40 години. Ще ви бъде трудно да намерите нещо, което не е второкачествено.
The Deer Hunter 1978 (Ловецът на елени)
Режисьор: Майкъл Чимино
Режисирани проекти: 8
Критиката го обявява за гений, след успеха на The Deer Hunter 1978. Той решава да й повярва и… не прави нищо по-добро.
Чимино учи рисуване и архитектура в Йейл. Увлича се от театъра, а след любимите му неща са вдигане на тежести, блондинки и водка. Описван е от колегите си като суетен, самодоволен, егоистичен, ужасен, инфантилен мегаломан.
The Mission 1986 (Мисията) / The Killing Fields 1984 (Полета на смъртта)
Режисьор: Ролан Жофе
Режисирани проекти досега: 28
Първите два филма на Жофе му носят номинации за Оскар за Най-добър режисьор.
Това се случва преди повече от 30 години. Очевидно целият му талант отива в тях. 21 век е особено жесток с режисьора. Повечето му филми са с плачевен рейтинг и излизат директно „на видео“.
Свързани публикации:
One thought to “Силни филми от слаби режисьори”