Преходът между успешна ТВ кариера и звездния небосклон е мъчен, почти невъзможен.
Пример са шестимата актьори от Friends 1994-2004 (Приятели). Да. Всеки от тях има поне едно сносно филмово участие. Апропо, с най-голям боксофис се гордее Дженифър Анистън, но не бих нарекъл „звезда“ дори нея. Те завинаги ще бъдат Рейчъл, Моника и Фийби, Джоуи, Чандлър, и Рос.
Успешните ТВ актьори стават „колективни герои“ или „типажи“. Сали Фийлд започва в поредица от ситкоми. Тя е сигурна, че никога няма да сполучи в киното, защото играе един и същ характер в телевизията.
Участието в ТВ продукция е „офисна работа от 9 до 5“, рутина, навик, шаблон. Може да сте отличен „служител“ дори, ако не сте особено вещ актьор. Арън Пол става поп икона като Джеси Пинкман, но филмовите му роли могат да се нанесат на скала от „незабележими“ до „пълен провал“.
Други причини за неуспешен абордаж между телевизията и Холивуд са: късмет, лош мениджмънт на кариерата и… комфорт.
Под 3% от актьорите могат да се издържат цял живот с тази „професия“. Работа, която ви обезпечава заплата, варираща от $200-300 000 годишно – до $1 милион на епизод, е сигурен, рационален избор. По-добре врабче в ръката, отколкото орел в небесата.
Джордж Клуни
Клуни започва като юноша-статист в ТВ сериал и продължава с роли в още над 20. Пробивът, който е световен, е поредицата ER 1994-2009 (Спешно отделение). Той е д-р Дъг Рос – в 109 епизода.
Сериалът, създаден от Майкъл Крайтън, ще спечели 23 награди Еми. Той е ракета носител и за други актьори. Ноа Уайли (д-р Джон Картър) става най-високоплатеният ТВ актьор. Успехи постигат Джулиана Маргулис (сестра Керъл Хатъуей), Мора Тиърни (д-р Аби Локхарт) и Антъни Едуардс (д-р Марк Грийн).
Морган Фрийман
Преди да стане Бог, Морган Фрийман е част от детската поредица The Electric Company 1971-1977 – в цели 780 епизода.
Днес актьорът не е фен на телевизията. Той я нарича „чудовището в дома ви“. Смята, че основната й функция е да ви манипулира.
Брус Уилс
Преди да стане Брус Уилис, Брус Уилис става любимец на Америка. Чрез 66 епизода от ТВ сериала Moonlighting 1985-1989 (Съдружници по неволя).
Той приема участие в Die Hard 1988 (Умирай трудно), защото сериалът е в 11-седмична пауза, заради бременността на Сибил Шепърд.
Крис Прат
Крис Прат е открит, докато сервира скариди в Bubba Gump, посредствена верига ресторанти за морска храна. Първата му роля е във филм на ужасите, но става познат на зрителите, след 89 епизода на Everwood 2002-2006 (Евърууд).
Прат обаче печели сърцето на публиката, след 116 епизода на Parks and Recreation 2009-2015 (Паркове и отдих). Ситкомът качва акциите и на Ейми Полър, Ник Оферман, Адам Скот и deadpan богинята – Обри Плаза.
Джони Деп
Първата страст в живота на Деп е музиката. Целта му, след преместването му в Лос Анджелис, е да успее с групата си. Промяна в това му намерение прави Никълъс Кейдж. След серия пиянски вечери, той го убеждава да се пробва като актьор.
Дебютът му пред камера е A Nightmare on Elm Street 1984 (Кошмар на Елм Стрийт). Деп участва в още няколко успешни филма. Но става тийн идол – в Америка и Западна Европа, като полицай под прикритие, в 82 епизода на 21 Jump Street 1987-1990 (Внедрени в час).
В началото Деп отказва ролята, защото мрази телевизията. Работата бързо му доскучава. Често се опитва да се измъква от снимки, като се „натравя“ с шоколад, към който е алергичен.
Уил Смит
Той е успешен рапър, който е профукал няколкото милиона от първия си албум, когато приема да е Уил Смит в The Fresh Prince of Bel-Air 1990-1996 (Свежият принц от Бел Еър).
Единствената причина да се съгласи да участва са огромните му задължения към данъчните. Ситкомът, който има 147 епизода, става абсолютен хит за телевизия NBC. И отваря път на Смит към киното. В края на 90-те и началото на 21 век, той е сред най-касовите кинозвезди на планетата.
Том Ханкс
Дебютът на Ханкс е нискобюджетен хорър. Пробивът е сериалът Bosom Buddies 1980-1982. В 37 епизода Ханкс и Питър Сколари са в ролите на бедни, млади рекламисти, които са принудени да се дегизират като жени, за да живеят евтино в женски пансион.
Останалото е история с две награди Оскар и още четири номинации.
Майкъл Джей Фокс
Той е Марти Макфлай – завинаги. Болестта на Паркинсон унищожава кариерата му, но Майкъл Джей Фокс e симпатягата на света. Всички искат да работят с него.
Фокс започва в телевизията, когато е на 15 години и успява, заради нея. Ролята му на сина, който е отличник-републиканец, във Family Ties 1982-1989 (Семейни връзки) е култова.
Първоначално е второстепенна, водещи образи трябва да са двамата хипи родители (в ролите Майкъл Грос и Мередит Бакстър). Фокс е толкова талантлив, че обръща фокуса към героя си. Съответно, в пет поредни години печели три награди Еми и още две номинации за него.
Джон Траволта
Кариерата на Траволта започва на Бродуей. Пробивът идва с ролята му на Вини Барбарино – 82 епизода, в Welcome Back, Kotter 1975-1979.
Образът на италиански жребец ще му резервира ролите в Saturday Night Fever 1977 (Треска в събота вечер), за който печели Оскар и Grease 1978 (Брилянтин).
Еди Мърфи
Еди е стендъп комик, който започва да трупа локална популярност, още като юноша. През 1980, след кастинг, той става част от трупата на Saturday Night Live. Остава част от шоуто в следващите четири години или 65 епизода.
Имитациите и скечовете, в които участва, го превръщат в национален галеник. През 1982, след дебютния си успех с 48 Hours 1982 (48 часа), той открива предаването не с традиционното: „На живо от Ню Йорк сити, това е Saturday Night Live!“, а с „На живо от Ню Йорк сити, това е шоуто на Еди Мърфи!“
Робин Уилямс
Кариерата на Уилямс започва в бар, през 1976. Той е барманът, но една вечер решава да стъпи на сцената и да се пробва като стендъп. Година по-късно е забелязан от ТВ продуцент, който го кани в предаването си.
Широката публика го открива с Mork & Mindy 1978-1982 (Морк и Минди). Той печели Еми номинация за ролята си на Морк, извънземно, което е изпратено на наблюдателна мисия до Земята. Причината да спечели ролята е, че по време на прослушването седи на стола с главата надолу.
Дензъл Уошингтън
Неговата кариера също започва през 1976, но като театрален актьор. Дебютът пред камера е телевизионен, година по-късно. Преломен момент е образът на д-р Филип Чандлър, в медицинската драма St. Elsewhere 1982-1988. Той участва във всичките 137 епизода.
Сериалът печели 13 награди Еми и постига един от най-високите рейтинги за времето си. Дензъл получава номинация за Оскар – в категория Най-добър поддържащ актьор за Cry Freedom 1987 (Вик за свобода), само година след последния епизод на сериала. Това ще му се случи още осем пъти.