„Близнаци“ са филми, които имат сходен сюжет и са пуснати по едно и също време от две различни студия.
Причините за съществуването им са: индустриален шпионаж, изтичане на информация, единомислие, актуалност на темата, фактът, че сценариите често минават през няколко компании, преди да бъдат реализирани.
Един от първите примери за близнаци е…
Jezebel 1938 и Gone With the Wind 1939
Когато Warner Brothers надушва финансовия успех, който готви в кухнята си Metro-Goldwyn-Mayer, студиото се задейства намига. Набързо са платени $12 000 за правата на неуспешна пиеса от Бродуей. Чевръсто е формирана двойка между Бети Дейвис и Хенри Фонда.
И в двата филма главната героиня е люта, разглезена женичка, главният герой е твърд и силен джентълмен, а действието се развива в носталгията по американския Юг.
Gone With the Wind 1939 (Отнесени от вихъра) е класика и е първият цветен филм, който печели Оскар. Не един, а цели осем. Ако вземем предвид инфлацията, той e най-касовият филм за всички времена.
Jezebel 1938 изстрелва кариерата на Бети Дейвис, която също печели Оскар. Същият ще бъде продаден на търг през 2001-а за $56 000. Купува го Стивън Спилбърг, който го подарява обратно на Академията.
Godspell 1973 и Jesus Christ Superstar 1973
Киното – в частност мюзикълът, преживява творчески оргазъм през 70’-те. Заради наркотиците, сексуалната революция или заради все още неизследваните места, по картата на човешкото въображение. Моят любим момент – All That Jazz 1979 (Ах, този джаз) на Боб Фос.
Ето два примера за пеещи преразкази на Библията. Godspell 1973 – на Дейвид Грийн, поема по пътя на водевила и празните улици на Ню Йорк. Докато Jesus Christ Superstar 1973 (Исус Христос суперзвезда) – на Тим Райс и Андрю Лойд Уебър, е рок-опера в пустинята, той е по-смелият и скандалният от двата. Много по-успешен е финансово и съм сигурен, че можете да си изсвирукате лайтмотивът му веднага.
Gremlins 1984 и Critters 1986
През 80-те кокаинът измества LSD и марихуаната, като любим наркотик на Холивуд. Когато сте на кокаин халюцинирате за малки, гладни дребосъци, които са жадни за разрушение.
Гремлините стават поп култ и са абсолютен финансов шампион.
Rambo: First Blood Part II 1985 и Commando 1985
Надрусан с протеин и стероиди мъж – с голяма пушка и още по-голям нож, се изправя сам срещу армия злодеи.
Режисьорът на Commando 1985 (Командо) си признава, че е вдъхновен от Рамбо, двата филма дори споделят подобни трейлъри. Шварценегер има забележителен бицепс, но филмът му прави едва 18% от печалбата на Сталоун, която е над $300 милиона.
K-9 1989 и Turner and Hooch 1989
Студио Touchstone плаща невижданата (дотогава) сума от $1 милион за сценария. Той се оказва не особено оригинален, защото филмът с Том Ханкс и симпатичният мастиф е изпреварен с три месеца от Джон Белуши, и немската овчарка.
Идеята за полицай и вярното му куче не е нова и инспирира множество сериали. Три, които сме гледали в България: канадския Katts and Dog 1988-1993 (Кац и кучето), американския Tequila and Bonetti 1992 (Текила и Бонети) и австрийското „бижу“ Kommissar Rex 1994-2004 (Комисар Рекс). Последният успява да направи 10 австрийски и 6 италиански сезона, a в главните роли се сменят 3 кучета и 6 човека.
Tombstone 1993 и Wyatt Earp 1994
Ерол Флин, Джеймс Стюарт, Хенри Фонда, Бърт Ланкастър и Джеймс Гарнър са играли истинския шериф Уайът Ърп. В началото на 90-те гледахме дуел между Кърт Ръсел и Кевин Костнър.
Филмът с Костнър не е много лош, но този с Ръсел е много по-добър.
Dante’s Peak 1997 и Volcano 1997 / Armageddon 1998 и Deep Impact 1998…
Краят на 90-те и началото на новото хилядолетие предложиха плеяда от апокалиптика. Земята бе свършена от бури, потопи, комети, астероиди, вируси и извънземни.
Всички са на печалба, а най-голямата е за Майкъл Бей. Armageddon 1998 (Армагедон) заработва над $550 милиона.
Capote 2005 и Infamous 2006
Две драми за Труман Капоти и написването на „Хладнокървно“, документалният разказ за убийство на семейство Клътър през 1959.
И двата филма са интересни, но по различен начин. Прочитът с Филип Сиймур Хофман ни предлага вглъбен и енигматичен Капоти.
Версията с Тоби Джоунс ни представя по-шумен, по-шарен… „по-гей“ герой. Той е център на компанията и любима клюкарка на хайлайфа. Може би това е по-истинският Капоти. Филмът с Джоунс разчита и на блясъка на известни актьори в поддържащите роли. Въпреки това, Infamous 2006 (Скандално) остава в сянката на успеха на Capote 2005 (Капоти).
Cop Out 2010 и The Other Guys 2010
Доскоро Cop Out 2010 (Скатавки) бе най-лошият филм на Кевин Смит. Днес е поносим – на фона на последните 2-3 години от кариерата му. Бледо копие на 48 Hrs. 1982 (48 часа) и Beverly Hills Cop 1984 (Ченгето от Бевърли Хилс).
Същата година, но няколко месеца по-късно и друга двойка смотани ченгета скочиха, за да ни разсмеят. Режисьорът Адам МакКей обожава да работи с Уил Фарел, който гениално комбинира с Марк Уолбърг. Комбинацията води до печалба от над $170 милиона.
The Fighter 2010 и Warrior 2011
Братска омраза и братска любов на фона на боксов ринг, и MMA клетка.
Единият филм е по истински случай, а другият е измислен. Единият носи две награди Оскар и добра печалба, другият остава с една номинация, и неубедителен боксофис. И двата са страхотни.
Margin Call 2011 и The Big Short 2015
Да, да технически са разделени от 4 години. Практически са за едно и също събитие.
The Big Short 2015 (Големият залог) е многократно по-успешен, но e престъпно надценен като книжата, които търгуват героите му.
Margin Call 2011 (Предел на риска) ми е много по-любим. Камерен и евтин, той има по-добри актьори, по-добри диалози и по-добри сцени. Тих, реалистичен – без да е бомбастичен, той остава в спомените ви. Един от подценените филми на последното десетилетие.
A Hijacking 2012 и Captain Phillips 2013
Търговски кораб е отвлечен от сомалийски пирати.
Датският филм, чието оригинално заглавие е Kapringen, разполага с една четвърт от бюджета, с който оперира Пол Гринграс и няма Том Ханкс на борда. Нека липсата на мащаб не ви заблуждава. Филмът е емоционално въздействащ и дори по-интересен.
Jobs 2013 и Steve Jobs 2015
Два филма, които се опитват да кешират смъртта на Стив Джобс. Ащън Къчър, въпреки забележителната му физическа прилика, създава нещо, което Джобс приживе мрази. Недомислена, бърза, мърлява работа.
Майкъл Фасбендър е отличен актьор, който е подкрепен от отличен режисьор, отличен сценарист, настървен ПР и реклама. Въпреки това, оставате с чувството, че е могло да се получи по-добре.
Marguerite 2015 и Florence Foster Jenkins 2016
Два филма, които споделят еднаква история, еднакви герои, еднакви сцени и субективно са ми еднакво неприятни.
Обективно смятам, че Катрин Фро е по-добра от Мерил Стрийп, която е безбожно надценена – до нивото на Оскар номинация.
John Wick 2014 и The Equalizer 2014
Мълчалив мъж, самотен вдовец, който може да ви убие с молив, се изправя срещу руската мафия, защото е навредила на единствения му приятел.
Филмите са толкова сходни, че не мога да избера. Дензъл Уошингтън е безспорно по-добрият актьор, но Киану Рийвс участва в по-добрия екшън. Повечето хората избират да гледат The Equalizer 2014 (Закрилникът), който прави доста повече пари – $192 милиона срещу $88 милиона.
Anthropoid 2016 и HHhH 2017 / Churchill 2017 и Darkest Hour 2017 / Life 2017 и Alien: Covenant 2017
Примерите са много. Тази година сме свидетели на поне три двойки близнаци. Вече има два филма за „Операция Антропоид“, чиято цел е убийството на Райнхард Хайдрих. Два филма посветени на Уинстън Чърчил. И два филма за космонавти опитващи се да оцелеят в неравен бой с извънземна форма на живот.
Близнаците са феномен, който носи двойна радост или двойно разочарование. Интересни са ни до момента, когато от куриозна рядкост станат делнично еднообразие. Важи за хората, важи и за филмите.
Свързани публикации:
5 европейски филма, които Холивуд може да преразкаже
2 thoughts to “Честито, близнаци!”