Skip to main content

Да свалим костюма на драмата

Gosford Park 2001

Това, което прави дизайнерът на костюми е кръстоска между магия и камуфлаж.“

Едит Хед – носител на осем награди Оскар за костюми

Ekaterina 2014-

Историческата драма – наричана още „костюмна“, е жанр, който реконструира събития и случки от миналото.

Wolf Hall 2015

Той дава благодатна почва на занаятчиите – шапкари, шивачи, бижутери, бакърджии, дърводелци, дърворезбари, грънчари, ковачи, кожари. В почти всички останали жанрове тези майстори имат поддържаща, декоративна функция. Историческата драма прави трудът им основна част от разказа.

The Tudors 2007-2010 / Borgias 2011-2013 / Reign 2013-2017 / Versailles 2015 / Medici: Masters of Florence 2016-2017 / The Magnificent Century: Kösem 2015-2017

Успехът на исторически неточния, но визуално пищен британски сериал The Tudors 2007-2010 (Династията на Тюдорите) отприщи поток от копия – френски, италиански, турски, китайски, корейски.

Elizabeth: The Golden Age 2007 / A Room With A View 1985 / Howards End 1992

Така нареченото „кино на наследството“ / heritage films, е важна част от британското филмопроизводство и един от най-печелившите му експорти.

Pride and Prejudice 1995 / Sense and Sensibility 1995 / Wuthering Heights 2011 / Shakespeare in Love 1998

Това не е отделен жанр, а е течение, което се характеризира с адаптацията на романи от автори като Шекспир, Джейн Остин, Джордж Елиът, сестрите Бронте, Дикенс, Юго, Зола, Дюма.

Освен визуална красота, тези филми предлагат на зрителите майсторска актьорска игра, която сервира идеалистична мечтателност с носталгичен привкус.

The Duchess 2008 / Barry Lyndon 1975 / Downton Abbey 2010-2015

Това са разкази за „доброто старо време“. Времето на велики мъже и жени, посветени на красивото, и романтичното, на моралното, и идеалното.

Memoirs of a Geisha 2005 / The Rise to Power of Louis XIV 1966 / Amadeus 1984

Те не могат да се случат без бюджет, който да създаде абсолютно нужната автентичност и превърне историческото наследство във визуален и даже туристически продукт.

Jane Eyre 2011 / The Crown 2016- / Dangerous Liaisons 1988

Киното на наследството е постоянно атакувано от критици, интелектуалци, марксисти, феминисти. Определяно е като: буржоазно, консервативно, анахронично, антиженско, опасно метонимично. Тоест, опитва се да замени миналото само с една – най-хубавата, част от него и създаде фалшив спомен за утопия.

Girl with a Pearl Earring 2003 / Portrait of a Lady on Fire 2019

Повечето зрели хора биха се съгласили, че „хубавите неща“ се създават трудно, но се унищожават лесно. Желанието ни да ги пазим, да им се насладим, нуждата да изпитаме красотата им е антична и общочовешка.

Emma 2020

Мисля, че костюмните драми са оазиси, които задоволяват жаждата за красиво в пустинята на ежедневието.

Mary Queen of Scots 2018

Проблем има тогава, когато филмът дегенерира до кич. Това най-често се случва, когато загуби връзка с истината. С моралното сърце, което трябва да тупти с вас. Тогава остава усещането, че присъстваме на маскарад или парти за Вси светии.

Little Women 2019

Съвременните костюмни драми се характеризират с нарочно съешаване на различни стилове и периоди. Уместен пример са Moulin Rouge 2001 (Мулен Руж), Anna Karenina 2012 (Анна Каренина) и Little Women 2019 (Малки жени), за който писахме. Филмът взе Оскар за костюми с костюми, които са напълно сбъркани.

Причината това да се случва е не само рудиментарните познания на публиката или творческото развихряне на дизайнера на костюмите. Целта е създаване на опозиция между анахронизъм и модерност. Желанието да се коментира „вчера“ – с контекста на „днес“. Дали това е артистична интерпретация – може би, дали е нечестно – със сигурност.

Sweeney Todd 2007 / Van Helsing, 2004 / Cinderella 2015

Модерното сатанизиране на корсета, на превръщането му в символ на „патриархален контрол над женското тяло“ е друг подобен пример.

Последните 2-3 години стана популярно актрисите да дават плачливи интервюта, след като са носили корсет на големия екран. В тях разказват за липсата на въздух, за припадъците, за нечовешките мъки, които са изтърпели. Как болката ги е свързала с жените от миналите векове в едно смело, антипатриархално сестринство.

За този феномен и истината за корсета можете да научите от режисьора и експерт по костюмите Каролина Зебровска или шивачът на исторически костюми Бернадет Банер.

Свързани публикации:

Дрехите разказват – за костюмите в киното

Костюмите са декори – Еико Ишиока

Lady Macbeth 2016

Love & Friendship 2016

Emma 2020

The King 2019

Mary, Queen of Scots 2018

Jane Eyre 2011

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *