Докато сме в отпуск излезе Captain America: The First Avenger 2011 (Капитан Америка: Първият отмъстител). Направих два опита да го гледам, втория път се отказах на касата. Веднага почувствах вина, имах чувството, че съм ви предал. Вината ме подтикна да се допитам до госпожица Б., чийто ентусиазъм и познания в областта на комиксите превъзхождат моите.
Както и очаквах госпожица Б. беше гледала филма на премиерата му в Калкута. Мнението й накратко: Най-хубавите две неща във филма – включването в историята на бащата на Железния човек (Iron Man) и сексапилния Крис Евънс (Капитан Америка). Историята е тъпа. Дори традиционното камео участие на Стан Лий не e забавно.
След като изясни, че това е само мнение, а не цялостно ревю, госпожица Б. каза, че отива да си смени бельото, защото гледа класическия японски филм на ужасите Kwaidan 1964, който ви препоръчва, но само, ако имате резервен чифт гащи.
Ние ще продължим от там, откъдето спряхме. С един филм по комикс, който е достатъчно добър, за да спечели Гранд При в Кан.
Oldboy 2003 (Олдбой)
Базиран на: манга поредицата Oldboy на Нобуаки Минегиши и Гарон Тсучия, първа публикация 1996
Филм пълен с тайни, загадки, завои, обрати и операторско майсторство. Чуйте само историята: Главният герой е отвлечен и затворен в малка стая. Никой не знае защо. Не, не за откуп. Той прекарва в плен 15 години. После вкусва свободата, но за да открие, че има 5 дни за отмъщение.
Режисьор е Парк Чан Уук, а шеф на журито в Кан беше Куентин Тарантино. Носят се слухове за американски римейк – плюем на тях.
Hellboy 2004 (Хелбой)
Базиран на: Hellboy на Майк Миньола, първа публикация 1993
Това е поредица от правилни избори. На режисьор – Гилермо дел Торо, човекът за снимки на часовници, сенки, насекоми и приказки. Лицево-челюстен профил – Рон Пърлман, ъгловатият мъж за ролята на момчето от ада. Исторически контекст – Втората световна. Арт директори и цялата останала армия фрикове.
Hellboy II: The Golden Army 2008 (Хелбой 2 Златната армия)
Базиран на: Hellboy на Майк Миньола, първа публикация 1993
Хубавото на комиксите е, че винаги имат продължение. Проблемът при филмите е, че продълженията обикновено не стават. Hellboy II е щастливо изключение. Бюджетът е огромен, приказката омайва, ефектите поразяват – всичко си е на мястото. Кино за шестица.
Sin City 2005 (Град на греха)
Базиран на: Sin City на Франк Милър, първа публикация 1991
Комикс фундаменталистите винаги искат едно – филмът да следва 100% комикса. Робърт Родригес ги чу и останa верен до дупка. Ако това е единствената характеристиката по която оценяваме, Sin City 2005 е най-добрата адаптация на комикс правена някога. Чрез новите технологии и помощ от самия автор се ражда зрелище, което е част от нашата класация на най-добрите черно-бели филми в ерата на цветното кино.
A History of Violence 2005 (Тъмно минало)
Базиран на: A History of Violence на Джон Уогнър, първа публикация 1997
Първият филм по комикс на Уогнър е Judge Dredd 1995 (Съдията Дред), лентата, която Сталоун осъди на смърт чрез викове.
Нямам думи, за да изразя колко добър режисьор е Дейвид Кроненбърг. Това, което запазва от комикса е скелета на историята, изхвърля всичко ненужно, добавя драма и прави филм. Виго Мортенсен и Мария Бело са истински – даже в секс сцените. Уилям Хърт получи Оскар номинация за Най-добър поддържащ актьор – въпреки че е в кадър 10 минути. Заслужена номинация за Най-добър адаптиран сценарий за Джош Олсън.
Batman Begins 2005 (Батман в началото)
Базиран на: Batman: Year One на Франк Милър, първа публикация 1987
Дори супергероите имат нужда от спасител. Кристофър Нолан спаси Батман. Спаси го от Джоел Шумахер. Спаси го от дървеняшките диалози, бурлеската и хомосексуалните костюми със зърна. Спаси го с драматизъм, натурализъм и мрак. Дадеш ли същност на героя си обречен на успех.
V for Vendetta 2006 (В като вендета)
Базиран на: V for Vendetta на Алън Мур и Дейвид Лойд, първа публикация 1982
Алън Мур е любимият ми комикс автор. Той казва: “Отначало бях доволен да прибирам парите на хората, които искаха да превръщат комиксите ми във филми. После обаче реших да не го правя, защото не можех да понеса срама от пародията, в която се превръщаха творенията ми. Първият мой комикс, който стана филм беше From Hell. Главният герой беше подменен с Джони Деп – като наливащо се с абсент денди. После направиха League of Extraordinary Gentlemen – единствената прилика с комикса е заглавието. Последният е V for Vendetta – това преля чашата и скъса всяка връзка между мен и Холивуд. Комиксите ми са написани така, че да не стават за екранизация. Ако се опитвате да ги правите на филми – моля ви, постарайте се да са по-добри от тези, които излязоха досега.”
Преразказът е омекотен, за да бъде приемлив в политически коректна Америка. Филмът е красив и провокиращ мисленето. Хюго Уейвинг се справя отлично с гласа и дикцията на V. Натали Портман ще ви разплаче. Сигурен съм, че благодарение на филмовата версия днес виждаме десетки V-маски по улиците и площадите на Португалия, Испания, Гърция. Алън Мур може да е доволен.
300 /2006
Базиран на: 300 на Франк Милър, първа публикация 1998
Франк Милър е първо художник и после писател. Затова забравете диалога или дълбочината на героите. Всичко е много просто – 300 спартанци се изправят срещу милион персийци. Това, което прави режисьорът Зак Шнайдер е да използва комикса като сториборд. “Голямата” разлика е добавената втора сюжетна линия за кралицата на Спарта. Заснемането отнема 60 дни, постпродукцията – 365 дни. Резултатът е брутална красота, която стимулира поп културата години наред.
Watchmen 2009 (Пазителите)
Базиран на: Watchmen на Алън Мур и Дейв Гибънс, първа публикация 1986
Това е комикс, чиято наративна структура и герои промениха целия жанр. Влиза в дузина класации за романи, включително топ 100 на списание Time. Това е комикс наслада.
Алън Мур мрази филма. Аз не. Режисьорът Зак Шнайдер работи с уважение и отлична кинематография. За разлика от 300, който е ясен и плитък материал, Watchmen е сложен, многопластов, невъзможен за екранизация. Филмът има нужда от 3 часа, за да се справи с многото герои, връзките между тях, отделните събития и странстването напред-назад из времето и пространството.
И да, финалът няма общо с комикса, но е за добро. Комиксовият край (няма да ви кажа какъв е) щеше да бъде скъп и сюрреалистичен за лента.
Iron Man 2008 (Железния човек)
Базиран на: Iron Man на Стан Лий, Лари Либер, Дон Хек и Джак Кирби, първа публикация Tales of Suspense 1963
Изненадващо добър, защото Джон Фавру не е режисьор, кариерата му на актьор е значително по-богата. Сигурно си го спомняте като милиардера-ухажор на Моника от Friends 1994 (Приятели). Причината да бъде нает е, че много други са отказали – включително Тарантино. Това е удобен миг, когато малките и гладните могат да блеснат.
Освен гладен Фавру е и умен. Сценарият е професионален, модерен и смело рискува да се отдалечи от комикса – всичко в името на правдоподобността. Актьорите са Терънс Хауърд, Джеф Бриджис, Гуинет Полтроу и Робърт Дауни Джуниър.
Робърт е най-добрият избор за супергерой в историята на киното. Отличен актьор, с дългогодишни алкохолно-наркотични проблеми трябва да играе алкохолизиран, вятърничав плейбой с щипка сарказъм и отегчение – гениално. Човешките му слабости и кусури го правят истински и близък до хората, а и музиката помага – Black Sabbath и AC/DC.
The Dark Knight 2008 (Черният рицар)
Базиран на: Batman – The Long Halloween на Джеф Лоб и Тим Сейл, първа публикация 1996
Черният рицар е това, което искам да бъде – черен шедьовър. Браво, Кристофър Нолан. Браво, Хийт Леджър, Крисчън Бейл, Арън Екхарт, Гари Олдман, Морган Фрийман, Майкъл Кейн и Маги Гиленхал. Браво.
Филмът направи удар, спечели над 1 милиард долара. Нокаутира представите за „несериозните филми“. Донесе посмъртен Оскар за Хийт Леджър и ролята му на Жокера. И влезе в топ 10 за 2008 на почти всички големи филмови критици. Единствената загадка – защо Батманът на Крисчън Бейл има ларингит.
Kick-ass 2010 (Шут в г*за)
Базиран на: Kick-ass на Марк Милър и Джон Ромита, първа публикация 2008
Дейв Лизевски е смотан гимназист, който е вдъхновен от любовта си към комиксите и един ден решава да стане супергерой. Купува са костюм от eBay, пробва го пред огледалото, прави малко упражнения, излиза на улицата. Там го почупват от бой, наръгват го с нож, събличат го гол и го прегазват с кола.
Момент.
Пропуснах най-якото в целия филм. Хит Гърл, 11-годишно ангелче, което открива сцените си с: „Аре, путки да ви видя какво можете!“, скача във въздуха, вади чифт Heckler&Koch USP Compact, 9×19 мм и прави мазало.
Не звучи реалистично, но е яко. Матю Вон остава лоялен на комикса и създава филм забавление – кърваво, вулгарно, рокендрол забавление.
Red 2010 (БСП)
Базиран на: Red на Уорън Елис и Къл Хамнър, първа публикация 2003
Уорън Елис е писател работил по много герои на Marvel. Но хитовите му заглавия са авторски и са за DC – Transmetropolitan и Hellblazer. Първият е с култов статус, вторият беше в основата на филма Constantine 2005 (Константин). Има и роман – Crooked Little Vein, който ви препоръчвам, ако си падате по криминалете в стил Чейс и Хамет.
Red 2010, адаптиран на български като БСП – Бесни Страшни Пенсии, е експлозия от комедия и екшън. Пенсиите са Брус Уилис, Морган Фрийман, Хелън Мирън и Джон Малкович. Страшни са, защото са професионални убийци. Бесни са, защото по петите им е техният бивш работодател – ЦРУ.
Scott Pilgrim vs. the World 2010 (Скот Пилигрим срещу света)
Базиран на: Scott Pilgrim на Брайън Лий О‘Мали, първа публикация 2004 / Комиксът се разжда, когато О‘Мали слуша песента Scott Pilgrim на канадската група Plumtree
An Epic of Epic Epicness – епопея за епичната епичност, пише на постера на филма. Истина е, защото носи епични загуби на студиото. Истина е, защото е епичен поп-рок-неоново-пикселен-бонбон-дъвка-драже пълно със сироп от звуци, цветове, светкавици… DING-DONG! CRASH, KPOOK, BLAM, SMACK и BAAAAM! Мисля, че бях изчерпателен.
X-Men First Class 2011 (Х-Мен: Първата вълна)
Базиран на: The X-Men на Стан Лий и Джак Кирби, първа публикация 1963
Портфолиото на Матю Вон не е богато. Започва като продуцент на два малки проекта с режисьор Гай Ричи – Lock, Stock and Two Smoking Barrels 1998 (Две димящи дула) и Snatch 2000 (Гепи). Продължава като режисьор и за толкова време е направил само четири филма – Layer Cake 2004, Stardust 2007 (Звезден прах) и Kick-ass 2010. Четвъртото попълнение е това.
Вече писахме за X-Men First Class 2011. Но ще повторим – идеално темпо, солиден образ на Магнито, отлично изигран от Майкъл Фасбендер.
Това бяха филмите. Преди да сложим край с нашия DC vs. Marvel брояч – ето няколко важни “нърдски” факта.
- DC e по-старата компания, основана е 1934. Marvel е основана 1939.
- Marvel притежава правата на повече комикс герои, издава и продава повече комикси.
- В периода 1944-2011 кино филмите направени по комикси на Marvel (35) са повече от тези на DC (33).
- Ако сумираме (грубо) приходите на тези филми, ще видим, че Marvel е направил над $ 1 000 000 000 повече от DC. Но DC притежава двата най-доходоносни комикс героя – Супермен и Батман.
- Първият брой на Action Comics, дебютен за Supermen, е най-скъпият комикс в света – $ 1 500 000.
- The Dark Knight е най-печелившият комикс филм за всички времена – $1 001 921 825.
Нашият брояч не се интересува от дати, кинти и тиражи. А само от количественото измерване на качеството. Това е крайният резултат.
Трябва да видите и: Най-добрите 30 филма направени по комикси – Част I
С риск да се повторя – Persepolis:
http://www.youtube.com/watch?v=rUp9o_CNo04
Non-hollywood, no super heroes, наивна анимация, по автобиографичен комикс :))) Така де, има и такива комикси!
Дете, не те пренебрегвам. Персеполис e изключително добре приеман комикс… въпреки, че е на жена… и е френски… и е за Иран… 🙂
Не сме го включили, защото е анимация.
Ама е филм… бате 😀 А тази класация се нуждае от негероично равновесие..:) whatever…
American Splendor : )
В част I e https://prozekcia.com/2011/07/best-comics-films-part-1/
ОК, тотално ме спечели с Watchmen, 300, и V for Vendetta. Watchmen, макар да не изследва някои от по-дълбоките връзки и теми заложени в комикса е сравнително вярна на оригинала адаптация. V for Vendetta доста се отличава (дотам, че има малко общо с оригинала, който е доста по-добър по мое мнение), но въпреки това филма ми харесва. Хюго Уийвинг е прекалено добър, за да се подмине. Тотално спасява положението. 300… горе-долу гледам като ми е тъпо и ми се гледа със slow-motion бой, без много мисъл, и клиширано до ниво над 9000. Но филма си е визуален спектакъл. За жалост на Зак Снайдър това е основното нещо, което му се получава.
Като цяло ми допадат и двете части на списъка ти. Това са достойни заглавия по комикси. Добра работа. 🙂